19.03.2024
15.09.2019 aktualizacja 16.09.2019

Zmienna dostępność wody źle robi populacjom salamander

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Zmienne przepływy wody w strumieniach wywołane zmianami klimatycznymi mogą negatywnie wpłynąć na przetrwanie salamander – ostrzegają naukowcy z University of Montana.

Prof. Windor Lowe i jego koledzy analizowali obecność salamander wiosną w pięciu strumieniach w amerykańskim stanie New Hampshire. Podobnie jak wielu strumieni na całym świecie, tych cieków wodnych dotyczą coraz większe fluktuacje przepływu wody wynikające ze zmian klimatu.

Naukowcy wykazali, że taka zmienność może uśmiercać płazy, kiedy przeistaczają się z larw w dorosłe osobniki. Dowodzą tego w publikacji w „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

“Nasza praca poszerza wiedzę na temat wpływu zmian klimatu na zróżnicowaną grupę gatunków, które często są pomijane, gdyż spędzają większą część życia pod kamieniami i kłodami w małych, górskich strumieniach – powiedział Lowe. – Pogłębiająca się zmienność środowiska może stanowić wyjątkowe wyzwanie dla gatunków przechodzących metamorfozę – jak wiele owadów czy płazów – gdyż jest to okres, w którym są wrażliwe i ich przetrwanie zależy od stabilnych warunków”.

Dlatego naukowcy sugerują, że przy analizowaniu wpływu zmian klimatu na środowisko powinno się skupiać także na zmienności środowiska, która wraz z upływem czasu może się nasilać.

“Małe strumienie górskie są domem dla różnych gatunków i źródłem czystej wody dla społeczności zamieszkujących dolny bieg rzek, ale łatwo te ekosystemy pominąć” – zaznaczył Lowe, dodając, że praca jego i kolegów dowodzi, jak cenne są długofalowe wysiłki monitorowania środowiska i że wrażliwe gatunki zamieszkujące strumienie potrzebują ochrony.

Wykorzystując dane z 20-letniego okresu na temat strumienia Merrill Brook w New Hampshire, naukowcy wykazali, że liczebność dorosłych osobników na wiosnę spadła o 50 proc. od 1999 r.; podobnego zjawiska nie obserwowano w przypadku larw. Potem sprawdzano, czy zmienność przepływów w Merrill Brook i strumieniach w pobliskim lesie eksperymentalnym Hubbard Brook wpływała na przeistaczanie się larw salamander w dorosłe osobniki. Okazało się, że mniej płazów przeżywało metamorfozę podczas lat, w których zmienność była wysoka, co prowadziło do zapaści populacji dorosłych osobników. (PAP)