05.05.2024
28.09.2019 aktualizacja 28.09.2019

Połączenie treningu aerobowego z siłowym korzystne dla kobiet z rakiem piersi

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Regularne ćwiczenia, stanowiące połączenie treningu tlenowego i siłowego, w czasie chemioterapii i po jej zakończeniu, poprawiają jakość życia i zmniejszają objawy związane z rakiem piersi - informują kanadyjscy naukowcy, których wnioski opublikował "International Journal of Cancer".

Naukowcy z Uniwersytetu Alberty w Edmonton przeprowadzili badania (DOI: 10.1002/ijc.32493) z udziałem 301 pacjentek z rakiem piersi, które uczestniczyły w różnych programach treningowych, trwających przez około pięć miesięcy. Programy rozpoczynały się w ciągu tygodnia od rozpoczęcia chemioterapii i były kontynuowane przez trzy tygodnie po zakończeniu leczenia.

Osoby uczestniczące w programie CARE (Combined Aerobic and Resistance Exercise) zostały podzielone na trzy grupy ćwiczące trzy razy w tygodniu. Pierwsza grupa wykonywała 25-30 minut ćwiczeń o wysokiej intensywności na rowerze treningowym, druga wykonywała jeszcze bardziej intensywny trening aerobowy trwający 50-60 minut, a trzecia 50-60-minutowy trening łączący ćwiczenia aerobowe i siłowe.

Uczestniczki ze wszystkich trzech grup, które ćwiczyły regularnie po zakończeniu chemioterapii nie tylko były sprawniejsze fizycznie, ale także doświadczały mniej objawów związanych z nowotworem i przyznawały, że ich jakość życia była lepsza. Pozytywne zmiany w największym stopniu zaobserwowano w grupie łączącej trening aerobowy z treningiem siłowym. Grupa ta częściej niż inne kontynuowała regularne ćwiczenia po zakończeniu chemioterapii.

"Nasze wyniki wskazują, że takie połączenie ćwiczeń może być optymalne dla pacjentek z rakiem piersi. Trening jedynie w trakcie chemioterapii nie jest wystarczający dla poprawy jakości życia i zdrowia psychicznego pacjentek. Należy kontynuować go także po zakończeniu leczenia, aby te korzyści się utrzymywały" - komentuje dr Ki-Yong An, autor analizy.(PAP)