W Chinach odkryto grobowiec arystokraty sprzed 1000 lat

Fot. Fotolia

Archeolodzy odkryli w Chinach elitarny grobowiec należący prawdopodobnie do przedstawiciela cesarskiej rodziny z Dynastii Liao – informuje serwis internetowy Instytutu Archeologii Chińskiej Akademii Nauk Społecznych.

Odkrycia dokonano na stanowisku położonym koło miasta Kailu we wschodniej części Regionu Autonomicznego Mongolii Wewnętrznej w północnych Chinach.

Jak poinformował Lian Jilin, naukowiec z Instytutu Archeologii i Reliktów Kultury Mongolii Wewnętrznej, odkryty grobowiec zawiera pojedynczą komorę grobową i został zbudowany w początkowym okresie Dynastii Liao (916-1125 r.), panującej na obszarach Mandżurii, Mongolii i w części północnych Chin.

W konstrukcji grobowca wykorzystano granitowe płyty jako zwieńczenia ścian, a strop komory grobowej ozdobiono malowidłami przedstawiającymi sylwetki ptaków, zwłaszcza żurawi.

Wśród artefaktów należących do wyposażenia grobowca znalazły się przedmioty wykonane ze złota oraz pojemniki ze szkła.

Jak dotąd nie udało się ustalić tożsamości właściciela grobowca, ale według archeologów osoba ta należała prawdopodobnie do cesarskiej rodziny.

Trzy lata temu w odległości 1 kilometra od stanowiska archeolodzy odkryli zespół grobowców cesarskiej rodziny, związany z pobliskim miastem Longhua zbudowanym w 902 roku przez Yelu Abaoji, przywódcę i chana plemion Kitanów, który był później założycielem Dynastii Liao i jej pierwszym władcą jako cesarz Taizu w latach 916-926. (PAP)