19.03.2024
14.10.2019 aktualizacja 14.10.2019

Po raz pierwszy zaobserwowano, że dzikie świnie używają narzędzi

Źródło: Wikipedia Źródło: Wikipedia

Świnie wisajskie, które w stanie naturalnym żyją na Filipinach, potrafią posłużyć się kawałkiem kory jako narzędziem do kopania. To pierwsza taka obserwacja dotycząca używania narzędzi wśród świniowatych – informują naukowcy w „Mammalian Biology”.

Od dawna wiadomo, że świnie domowe mają wysoką inteligencję, wrażliwość emocjonalną, rozwinięte zmysły i potrzeby społeczne.

Najnowsze badania przynoszą jednak prawdziwą sensację w odniesieniu do świniowatych. Okazuje się, że świnie wisajskie (Sus cebifrons), które w stanie naturalnym zamieszkują na Filipinach, potrafią w sposób spontaniczny używać narzędzi.

Świnie wisajskie zamieszkują obecnie jedynie na dwóch wyspach filipińskich. Należą do gatunków krytycznie zagrożonych.

Naukowcy zaobserwowali to u świń żyjących w ogrodzie zoologicznym w Paryżu. Samica o imieniu Priscilla posługiwała się kawałkiem drewna trzymanym w pysku, w celu wykopania wgłębienia mającego służyć za legowisko. Pierwsze obserwacje prowadziła Meredith Root-Bernstein w paryskim Menagerie du Jardin des Plantes w 2016 r.

Jak opisuje badaczka, dzika świnia oczyściła miejsce z liści, następnie ryjem pogłębiała dołek. W pewnym momencie wzięła do pyska kawałek kory o wymiarach ok. 10 na 40 cm, który leżał w pobliżu, i trzymając go w pysku energicznie kopała i odgarniała ziemię.

Następnie, w roku 2016 i 2017 Root-Bernstein i jej zespół zaobserwowali podobne zachowanie u innych świń, które kopały jamki za pomocą patyków. Zdaniem naukowców, takie zachowanie może być przekazywane społecznie, w obrębie rodziny.

W ostatnich dekadach używanie narzędzi udokumentowano u wielu gatunków zwierząt: u małp, ptaków czy ośmiornic. U dziko żyjących szympansów po raz pierwszy zaobserwowała je Jane Goodall w 1960 r.

Więcej tutaj.