Naukowcy pracują nad "szczepionką" przeciw demencji

Fot. Fotolia

"Szczepionka" przeciwko chorobie Alzheimera może już niedługo trafić do badań klinicznych. Terapia ta usuwa z mózgu szkodliwe białka, sprzyjające rozwojowi choroby.

Naukowcy z Institute for Molecular Medicine, University of California, Irvine i australijskiego Flinders University donieśli o sukcesie testów na myszach, dotyczących potencjalnie przełomowej terapii choroby Alzheimera.

Ta najczęstsza postać otępienia stanowi wiodącą przyczynę demencji związanej z wiekiem. Niestety - jak zwracają uwagę badacze - nadal brakuje odpowiednich terapii, markerów diagnostycznych a także strategii profilaktycznych dotyczących tej choroby. Dodają, że kilka obiecujących leków nie przeszło badań klinicznych. Niezbędne są więc prace nad nowymi metodami.

Na łamach pisma "Alzheimer`s Research and Therapy" opisano doświadczenia na myszach, w których mózgach znajdowały się złogi białka tau i brta-amyloidu, prowadzące do choroby Alzheimera. Gryzoniom tym badacze podali eksperymentalne "szczepionki". Jednym z głównych elementów terapii jest substancja (tzw. adjuwant) opracowana przez australijski zespół - informują.

Wyniki - zdaniem naukowców - dają podstawę do dalszych prac nad terapią. Jej autorzy liczą na rozpoczęcie badań z udziałem ludzi nawet w ciągu dwóch lat.

"Staramy się opracować niezbędne podstawy i pokonać znane dotąd przeszkody, aby opracować terapię spowalniającą akumulację cząsteczek tau i beta-amyloidu oraz opóźniającą postępy choroby u rosnącej liczby pacjentów na całym świecie" - mówi jeden z autorów badania, prof. Nikolai Petrovsky.

Więcej informacji na stronie.  (PAP)