30.03.2020
PL EN
27.02.2020 aktualizacja 27.02.2020

Chłopcy czytają gorzej przez stereotypy

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Stereotypy dotyczące różnic między płciami w zakresie umiejętności czytania mają u chłopców związek z mniejszą wiarą we własne możliwości oraz słabszą motywacją do działania, a także gorszymi wynikami w testach czytania – informuje „Child Development”.

Według obiegowej opinii chłopcy czytają gorzej niż dziewczęta. To tylko stereotyp, ale może wywierać on szkodliwy wpływ na rzeczywiste osiągnięcia uczniów.

Badacze z Uniwersytetu Hamburskiego (Niemcy) wykazali, że chłopcy, którzy wierzą w prawdziwość tego stwierdzenia lub przebywają w środowisku wspierającym stereotypowe myślenie, rzeczywiście gorzej czytają, a do tego nie ufają swoim kompetencjom i nie chcą ich doskonalić.

„To błędne koło. Uważa się, że czytanie to domena kobiet. Ten i inne stereotypy płciowe, które podkreślają, że dziewczęta są bardziej kompetentne w czytaniu, znacząco dotykają chłopców i sprawiają, że dewaluują oni swoje rzeczywiste umiejętności czytelnicze, mając jednocześnie mniej motywacji do czytania, co z kolei pogarsza ich osiągnięcia w tym zakresie” – tłumaczy dr Francesca Muntoni, koordynatorka badania (http://dx.doi.org/10.1111/cdev.13359).

W ramach projektu naukowcy przez jakiś czas obserwowali ponad 1,5 tys. uczniów w wieku około 11-12 lat. Młodych ludzi prosili o wypełnianie kwestionariuszy dotyczących stereotypów płciowych oraz umiejętności czytania. Porównywali też ich wyniki w testach czytania oraz zbierali informacje na temat statusu socjoekonomicznego i pochodzenia etnicznego.

Okazało się, że osiągnięcia czytelnicze chłopców, ich wiara we własne kompetencje oraz motywacja do czytania negatywnie korelowały zarówno z ich osobistymi przekonaniami, jak i stereotypami dzielonymi przez kolegów i koleżanki, z którymi chodzili do klasy.

„Nauczyciele i rodzice powinni rozważyć socjalizowanie chłopców i dziewcząt w sposób ograniczający stereotypowe zachowania, a uczniowie powinni być świadomi stereotypów płciowych, aby przeciwdziałać ich wpływom na innych i tworzyć sprawiedliwe warunki nauki dla obu płci” – proponuje inny autor badania prof. psychologii Jan Retelsdorf. (PAP)

ooo/ agt/

Copyright © Fundacja PAP 2020