Utrata genów była ważna w trakcie ewolucji zwierząt

Fot. Fotolia

Utrata genów związana była z istotnymi punktami zwrotnymi w ewolucji zwierząt – dowodzą naukowcy na łamach pisma „Nature Ecology & Evolution”.

Pewne kluczowe punkty zwrotne w ewolucji zwierząt współwystępowały z dużym poziomem utraty genów w genomie. Taki wniosek z wypływa z szeroko zakrojonych badań porównawczych, obejmujących ponad sto genomów zwierzęcych różnych gatunków.

W trakcie ewolucji organizmy mogą zyskiwać nowe geny, które odpowiadają za dodatkowe funkcje życiowe, mogą tracić dotychczasowe geny lub starym genom przypisywać nowe role.

Wcześniejsze wyniki badań dowodziły, że istotną rolę w ewolucji odgrywa nabywanie nowych genów, przez co organizmy zyskują na złożoności. Teraz okazuje się jednak, że również utrata genów może być kluczowa w ewolucji – dowodzą naukowcy brytyjscy.

Zwierzęta można podzielić na wtórouste, do których należą m.in. strunowce (w tym człowiek), oraz na wylinkowce, do których zalicza się m.in. stawonogi.

Z najnowszych badań genetycznych, które opierały się na porównywaniu genomów, wynika, że ostatni wspólni przodkowie obu grup doznali znaczącej utraty genów.

Jak tłumaczy Jordi Paps z Bristol`s School of Biological Sciences (W. Brytania), oznacza to, że wzrost złożoności w budowie i funkcjonowaniu organizmów nie zawsze związany jest z nabyciem nowych genów.

Naukowcy planują kontynuację badań w odniesieniu do innych grup organizmów.

Więcej tutaj. (PAP)