27.04.2024
11.03.2020 aktualizacja 11.03.2020

Modernizacja australijskiej anteny do kontaktu z sondami kosmicznymi NASA

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

W marcu zaczynają się prace modernizacyjne 70-metrowego radioteleskopu w Australii, wchodzącego w skład Deep Space Network przeznaczonej do kontaktu z sondami kosmicznymi. NASA wskazuje, że utrudni to komunikację z sondą Voyager 2, znajdującą się na obrzeżach Układu Słonecznego.

NASA podkreśla, że sieć Deep Space Network działa 24 godziny na dobę, 365 dni w roku i składa się z radioteleskopów w trzech miejscach na świecie: w Kalifornii (USA), w Hiszpanii oraz w Australii. Dzięki temu naukowcy i inżynierowie mogą komunikować się sondami na Księżycu i w Układzie Słonecznym niezależnie od rotacji Ziemi dookoła swojej osi.

Sonda Voyager 2 była wystrzelona w 1977 roku i znajduje się obecnie 17 miliardów kilometrów od Ziemi. Leci w dół w stosunku do płaszczyzny orbity Ziemi i można ją zobaczyć tylko z półkuli południowej, a zatem do komunikacji z nią wykorzystywana jest jedynie antena australijska.

Co więcej, do nadawania poleceń dla sondy potrzebny jest specjalny nadajnik w paśmie S, odpowiednio mocny i zgodny z przestarzałą technologią sondy Voyager 2. 70-metrowy radioteleskop w Canberrze w Australii jest jedyną odpowiednią anteną na półkuli południowej.

Urządzenia zużywają się z czasem i wymagają prac konserwacyjnych i modernizacyjnych, dotyczy to też australijskiego radioteleskopu. Planowana modernizacja ma zmniejszyć ryzyko wystąpienia ewentualnych usterek w przyszłości oraz dodać najnowsze technologie przydatne w przyszłych misjach kosmicznych. Prace przewidziano na 11 miesięcy, mają zostać ukończone w styczniu 2021 r.

W okresie, gdy główna antena nie będzie mogła wykonywać swojej pracy, jej rolę przejmą trzy 34-metrowe radioteleskopy w Canberze. Będą one mogły nasłuchiwać komunikacji od sondy Voyager 2, ale nie będą w stanie przekazywać sondzie poleceń. W związku z tym sonda otrzyma rozkaz przejścia w tryb spoczynkowy, w którym jednak będzie nadal mogła wysyłać na Ziemię dane naukowe.(PAP)