27.04.2024
29.03.2020 aktualizacja 29.03.2020

Transtłuszcze promują śmierć komórek

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Naukowcy z Japonii odkryli mechanizmy, odpowiedzialne za powiązanie między tłuszczami trans i różnymi zaburzeniami zdrowia, w tym chorobami serca i schorzeniami neurodegeneracyjnymi. Substancje te przyspieszają zaprogramowaną śmierć komórkową.

Zespół z Uniwersytetu Tohoku przyjrzał się bliżej oddziaływaniu na komórki dwóch wytwarzanych często w przemyśle spożywczym tłuszczów trans. Interesował ich wpływ kwasów na zaprogramowaną śmierć komórek zwaną apoptozą. Komórki popełniają tego typu „samobójstwo”, kiedy np. w wyniku działania promieni UV, wolnych rodników czy innych czynników uszkodzeniu ulegnie ich DNA.

Zwykle komórki potrafią naprawiać DNA, zanim rozpocznie się proces samouśmiercenia. Tymczasem - jak wyjaśniają naukowcy - problemy związane z zaburzeniem naprawy DNA mogą prowadzić do chorób kojarzonych także z tłuszczami trans.

Badacze celowo uszkodzili DNA komórek w laboratorium i zauważyli, że pod wpływem dwóch tłuszczów trans umierały one szybciej. Okazało się, że tłuszcze wpływały na mitochondria - ośrodki energetyczne komórek. To powodowało wytwarzanie wolnych rodników tlenowych, co ostatecznie prowadziło do apoptozy.

Naukowcy wyjaśniają, że apoptoza uczestniczy w rozwoju m.in. miażdżycy, a jedzenie żywności bogatej w tłuszcze trans sprzyja właśnie chorobom układu krążenia oraz schorzeniom neurodegeneracyjnym.

„Nasze badanie ujawniło nową funkcję i mechanizm działania trans-tłuszczów, które mogą odpowiadać za patologiczne reakcje, w tym miażdżycę. To ważne odkrycie dostarczy molekularnych podstaw dla zrozumienia, jak trans-tłuszcze wywołują chorobę” - mówi autor badania Atsushi Matsuzawa.

Badacze planują też sprawdzić, czy na opisany mechanizm można oddziaływać z pomocą potencjalnych leków. Zamierzają też porównać toksyczność poszczególnych tłuszczów.

Więcej informacji na stronie. (PAP)