26.04.2024
24.05.2020 aktualizacja 24.05.2020

Ultradźwięki mogą wpływać na małpie decyzje

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Za pomocą fal ultradźwiękowych można manipulować wyborami dokonywanymi przez makaki i skłaniać je do koncentrowania wzroku na określonym bodźcu – wynika z badania opublikowanego na łamach „Science Advances”.

Dr Jan Kubanek i jego współpracownicy z Uniwersytetu Utah (USA) przeprowadzili eksperyment, w ramach którego stymulowali za pomocą fal ultradźwiękowych pola czołowe oczu (FEF) w mózgach dwóch makaków.

Zaobserwowali, że dzięki stymulacji odpowiedniego pola mogli kontrolować małpie decyzje i wpływać na to, czy skoncentrują one wzrok na pierwszym pojawiającym się bodźcu, czy zignorują go i skupią uwagę dopiero na drugim.

Już wcześniejsze badania na gryzoniach pokazały, że ultradźwiękowa stymulacja neuronów może wywoływać ruchy określonych mięśni.

Teraz wykazano, że poprzez fale ultradźwiękowe można wpływać na zachowanie większych ssaków.

Podczas badania makaki wpatrywały się w centralny punkt ekranu, na którym – w krótkich odstępach czasu – pojawiały się bodźce. Po lewej i po prawej stronie. Małpy zazwyczaj skupiały wzrok na pierwszym pojawiającym się bodźcu, ale gdy naukowcy pobudzili ultradźwiękami odpowiednie pola sterujące ruchami gałek ocznych w ich mózgach, zachowywały się inaczej.

Na przykład, gdy badacze zastosowali fale ultradźwiękowe w lewym polu czołowym oka, makaki spoglądały na bodziec po prawej stronie. A gdy stymulowali ultradźwiękami pole prawe – patrzyły w lewo.

Nie zaobserwowano tego typu efektów, gdy zastosowano ultradźwięki w rejonie kory motorycznej, która nie bierze udziału w podejmowaniu decyzji percepcyjnych.

Efekty nie były też zależne od nagród, które małpy otrzymywały. To sugeruje, że metoda stymulacji ultradźwiękowej może być potencjalnie wykorzystywana w leczeniu uzależnień i kompulsji.

Ponadto autorzy eksperymentu zalecają innym badaczom neuromodulacji ultradźwiękowej, by podczas aplikacji ultradźwięków unikali stosowania znieczulenia i nie powtarzali stymulacji zbyt często, bo osłabia to wywierany przez nią wpływ.

O badaniu można przeczytać pod adresem: http://dx.doi.org/10.1126/sciadv.aaz4193. (PAP)