Krowi mikrobiom w walce z globalnym ociepleniem

Fot. Fotolia

Dzięki kontroli nad mikrobiomem można zmniejszyć emisję metanu wytwarzanego w przewodzie pokarmowym bydła – informuje “Nature Communications”.

Zwierzęce mikrobiomy jelitowe, czyli bytujące w jelitach mikroorganizmy (zwłaszcza bakterie) to zagadnienie wciąż słabo poznane przez naukę. Chronią swojego gospodarza przed infekcjami, biorą udział w procesie trawienia, wytwarzają witaminy i na różne sposoby wpływają na funkcjonowanie organizmu gospodarza. Pierwsze tworzące mikrobiom mikroorganizmy ssaki nabywają przy narodzinach, zaś jego unikatowy skład ewoluuje z czasem.

Zespół prof. Itzhaka Mizrahi z Ben-Gurion University of the Negev (BGU) przez trzy lata eksperymentował na 50 krowach podzielonych na dwie grupy – urodzoną naturalnie oraz przez cesarskie cięcie. Dzięki tej różnicy mikrobiom każdej grupy miał odmienny skład.

Współpracując z prof. Eranem Halperinem z University of California w Los Angeles (UCLA) prof. Mizrahi opracował algorytm pozwalający przewidzieć rozwój mikrobiomu oraz jego dalszą ewolucję w oparciu o aktualny skład. Dzięki temu można by modyfikować krowie mikrobiomy w taki sposób, by zmniejszyć emisję metanu, gazu wpływającego na globalne ocieplenie.

Prof. Mizrahi prowadzi badania również nad mikrobiomem ryb, co ma duże znaczenie dla rozwoju mających coraz większe znaczenie akwakultur.(PAP)