Kolejne Starlinki na orbicie

Fot. Fotolia

Konstelacja satelitów Starlink firmy SpaceX konsekwentnie się rozrasta. W sobotę 13 czerwca wysłano na orbitę kolejnych 58 satelitów. Ich przeloty można obserwować również nad Polską.

Przy pomocy rakiety nośnej Falcon 9, która wystartowała z Przylądka Canaveral na Florydzie, udało się wynieść w kosmos dziewiąty zestaw satelitów Starlink (misja Starlink-9). W ten sposób 58 nowych satelitów dołączyło do już latających wokół Ziemi.

Firma SpaceX wysłała do tej pory 548 satelitów (wliczając testowe). Według planów, w pierwszej fazie, firma chce wynieść łącznie 1584 satelitów. Natomiast docelowo ma być ich około 12 tysięcy, a być może nawet więcej (plany mówią nawet o kolejnych 30 tysiącach).

Konstelacja satelitów Starlink będzie systemem komunikacji dostarczającym łączności internetowej na całej kuli ziemskiej. Pierwsze testy mają zacząć się jeszcze latem tego roku, a kilka miesięcy później publiczna wersja testowa usługi zostanie udostępniona użytkownikom w północnej części USA i w Kanadzie.

Sznury satelitów widoczne na niebie są ciekawym widokiem, ale tak wielka liczba satelitów na niskich orbitach rodzi problemy, zagrażając obserwacjom astronomicznym. Światowe organizacje astronomiczne próbują przekonać firmę Elona Muska, aby realizując swój projekt, nie niszczyła możliwości badań Wszechświata i znalazła rozwiązania zmniejszające zagrożenia. Międzynarodowa Unia Astronomiczna opublikowała raport podsumowujący te obawy. SpaceX deklaruje, iż pracuje nad zmniejszeniem jasności swoich satelitów.

Razem z najnowszymi Starlinkami rakieta Falcon 9 wyniosła także trzy satelity SkySat należące do firmy Planet Lab. Są to satelity obserwacyjne Ziemi, które mają uzyskiwać obrazy o rozdzielczości 50 cm na piksel. Od 2013 roku udało się ich umieścić w kosmosie już 15.

Satelity Starlink można oglądać, gdy przelatują nad Polską. Aby sprawdzić godziny przelotów poszczególnych serii satelitów, można wejść na stronę Heavens Above (https://www.heavens-above.com), wybrać swoją miejscowość lub wpisać współrzędne geograficzne, a następnie skorzystać z opcji „Starlink passes for all objects from a launch”. Dostępne są też inne aplikacje (w tym mobilne) do śledzenia przelotów tych i innych satelitów. (PAP)