Nauka dla Społeczeństwa

03.05.2024
PL EN
05.04.2023 aktualizacja 05.04.2023

Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego i Rzecznik Praw Pacjenta zacieśniają współpracę

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert i Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec podpisali w poniedziałek umowę o współpracy obu instytucji.

Współpraca dotyczyć ma m.in. wspierania edukacji personelu medycznego, by poprawić przestrzeganie praw pacjenta oraz edukowania o zasad efektywnej komunikacji.

"Komunikacja to fundament bezpieczeństwa pacjenta" – podkreśla prof. Gellert. "Jest niezbędnym narzędziem w pracy klinicznej lekarzy. Umiejętność dobrej rozmowy z pacjentem jest ważna na wszystkich etapach kontaktu z chorym, a szczególnie w czasie zbierania wywiadu czy przekazywania niepomyślnych informacji" – wskazał w informacji udostępnionej PAP przez CMKP.

Prof. Gellert dodał, że Szkoła Zdrowia Publicznego CMKP rozpoczęła kursy z komunikacji medycznej – na początek dla ordynatorów i kierowników klinik, ale w planach są także szkolenia dla lekarzy i innych grup zawodowych.

"Zaczęliśmy od kursów online dla ordynatorów i kierowników klinik, bo to, w jaki sposób oni porozumiewają się z innymi członkami zespołu, przekłada się na relacje z pacjentami" - stwierdził prof. Gellert. Zaznaczył, że dobra komunikacji ma wpływ także na przestrzeganie zaleceń lekarskich.

Także Rzecznik Praw Pacjenta akcentuje, że poprawa komunikacji z pacjentem i poprawa porozumienia w zespole terapeutycznym to nie tylko element kultury bezpieczeństwa, ale także sposób na podnoszenie jakości w ochronie zdrowia.

"Od dawna kładziemy nacisk na kompetencje miękkie m.in. dzięki funduszom unijnym szkoląc personel medyczny z zasad dobrej komunikacji. Cieszę się, że dzięki naszej współpracy będziemy mogli dotrzeć z tą wiedzą do jeszcze większej grupy medyków" – wskazał Chmielowiec.

Centrum przekazało, że w ramach współpracy CMKP i Rzecznika Praw Pacjenta planowana jest także realizacja wspólnych projektów badawczo-naukowych mających na celu m.in. analizę i ocenę stanu przestrzegania praw pacjenta w Polsce oraz opracowanie metod i narzędzi, które poprawią znajomość praw pacjenta oraz komunikację pacjentów z personelem medycznym. Umowa zakłada także publikację wspólnych artykułów naukowych. (PAP)

Autor: Katarzyna Lechowicz-Dyl

ktl/ mhr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024