02.05.2024
11.05.2023 aktualizacja 11.05.2023

Prehistoryczne ludzkie DNA pozyskane z wisiorka

Źródło: Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology Źródło: Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology

Prehistoryczne ludzkie DNA, liczące ok. 20 tys. lat, pobrano z zęba jelenia, który służył za wisiorek. Znaleziono go w jaskini Denisowej na Syberii. Naukowcy z międzynarodowego zespołu zastosowali nowatorską nieinwazyjną metodę pozyskania próbki materiału genetycznego – informuje „Nature”.

Dawne ozdoby wykonane z kości lub zębów zwierząt są obiecujące pod względem możliwości pozyskiwania próbek DNA. Ich porowata struktura sprawia, że ludzkie płyny ustrojowe, takie jak pot, krew czy ślina, wnikają do ich wnętrza i tam się osadzają. Przy okazji osadza się wraz z niemi również ludzkie DNA.

Naukowcy opracowali nieinwazyjną metodę, która pozwala na wydobycia DNA z takich przedmiotów bez konieczności ich uszkadzania. Polega ona na ich zanurzaniu w roztworze fosforanu sodu, a następnie na powolnym podgrzewaniu. W ten sposób z takich ozdób czy innych przedmiotów wypłukiwane są cząsteczki DNA, które wcześniej zostały tam uwięzione, dostając się wraz z krwią, potem czy śliną.

Zespół postanowił zastosować tę metodę do zbadania zęba jelenia z jaskini Denisowej, służącego za wisiorek.

Udało się pozyskać DNA jelenia wapiti, do którego należał ząb oraz ludzkie DNA. Okazało się, że było to DNA kobiety, która najprawdopodobniej była właścicielką wisiorka.

Więcej informacji tutaj.  (PAP)