30.04.2024
17.05.2023 aktualizacja 17.05.2023

Włochy/ Nowa hipoteza: Pompeje zniszczone przez trzęsienie ziemi wraz z erupcją wulkanu

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Pompeje zostały zniszczone w 79 roku naszej ery nie tylko w wyniku erupcji Wezuwiusza, ale także towarzyszącego jej trzęsienia ziemi - to nowa hipoteza, która została wysunięta po tym, gdy podczas prowadzonych tam prac znaleziono pod resztkami zawalonego muru dwa szkielety. O odkryciu poinformowało we wtorek włoskie Ministerstwo Kultury.

Znaleziska dokonano podczas prac mających na cele zabezpieczenie pozostałości zniszczonego miasta. Jak poinformowano, pierwsze analizy antropologiczne wskazują na to, że dwie osoby - mężczyźni w wieku około 55 lat - zginęły prawdopodobnie w wyniku licznych obrażeń, spowodowanych przez zawalenie się budynku. A jego przyczyną według naukowców było trzęsienie ziemi. W pobliżu tych szczątków znajdowały się też różne przedmioty, w tym monety i amfory. Także fragmenty muru domu wskazują na to, że zawalił się w wyniku trzęsienia ziemi.

„Nowoczesne techniki wykopalisk pozwalają nam coraz lepiej zrozumieć piekło, które w dwa dni całkowicie zniszczyło miasto Pompeje, zabijając wielu mieszkańców”- powiedział dyrektor tamtejszego parku archeologicznego Gabriel Zuchtriegel.

Minister kultury Gennaro Sangiuliano stwierdził zaś, że odnalezienie szczątków dwóch mieszkańców Pompejów pokazuje, jak wiele jest tam jeszcze do odkrycia, i potwierdza kontynuowanie prac naukowych i wykopalisk.

“Pompeje to olbrzymie laboratorium archeologiczne, które w ostatnich latach odzyskało wigor, zaskakując świat stałymi odkryciami” - oświadczył szef resortu kultury.

Z Rzymu Sylwia Wysocka (PAP)