27.04.2024
13.06.2023 aktualizacja 13.06.2023

Pierwszy gen związany z wysokością głosu zidentyfikowany

Adobe Stock Adobe Stock

Naukowcy odkryli wariant sekwencji jednego z genów, związany z wysokością głosu oraz z czynnikiem ryzyka chorób kardiologicznych. Wnioski z badania przedstawiono na łamach "Science Advances".

Mówienie jest jednym z najbardziej charakterystycznych ludzkich zachowań, a mimo to genetyczne podstawy głosu i mowy wciąż nie są zbyt dobrze poznane. Na łamach czasopisma "Science Advances" ukazała się publikacja (https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.abq2969), której autorzy pogłębiają wiedzę na temat genetyki i ewolucji ludzkiego narządu mowy.

Międzynarodowy zespół badaczy kierowany przez naukowców z deCODE genetics z Rejkiawiku (Islandia) odkrył wariant sekwencji genu ABCC9, który jest związany z wysokością ludzkiego głosu. W pierwszym tego typu badaniu asocjacyjnym całego genomu (ang. genome-wide association study, GWAS) naukowcy porównali nagrania głosów prawie 13 000 Islandczyków z danymi genomowymi w poszukiwaniu zależności pomiędzy cechami ich głosu a sekwencjami genów.

Efektem prac grupy badawczej była identyfikacja wariantu sekwencji genu ABCC9, związana z wysokim głosem.

Znaleziony wariant jest odpowiedzialny za wyższy głos zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Co ciekawe, ten sam wariant genu jest także związany z wyższym tzw. ciśnieniem tętna. Ciśnienie tętna to parametr określający różnicę pomiędzy wartością ciśnienia skurczowego i rozkurczowego. Wysokie ciśnienie tętna jest czynnikiem ryzyka rozwoju chorób układu krążenia – szczególnie u osób po 50 roku życia. Różnica pomiędzy ciśnieniem skurczowym i rozkurczowym zwiększa się wtedy, kiedy dochodzi do spadku elastyczności naczyń krwionośnych, ale może także być związane z niedomykalnością zastawki aortalnej czy nadczynnością tarczycy.

Naukowcy dowiedli także, że choć wpływ kultury jest kluczowy, genetyka ma znaczenie także dla brzmienia samogłosek, co może być związane z budową anatomiczną traktu głosowego. Dodatkowo wskazali szereg innych korelacji – np. zauważyli, że wysokość głosu jest skorelowana, choć niezbyt silnie, z takimi cechami jak beztłuszczowa masa ciała czy BMI, a także z cechami osobowości.

"Uśredniona wysokość głosu podczas mówienia, czyli średnia wyciągnięta z najniższych i najwyższych dźwięków, nie koreluje z osobowością. Jednak jeśli spojrzymy na zmienność - na to, jak bardzo idziemy w górę i dół, i przyjrzymy się odchyleniom od średniej, widzimy wtedy korelację z otwartością na nowe doświadczenia" – dodaje Rosa Gisladottir, wiodąca autorka publikacji. (PAP)