Nauka dla Społeczeństwa

30.04.2024
PL EN
06.07.2023 aktualizacja 09.07.2023

Podyplomówka z historii komputerów i demosceny

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Retro-computing: technologie i sztuka - zapisy na nowe studia podyplomowe na Politechnice Rzeszowskiej rozpoczynają się 7 lipca. Studia połączą sztukę, rozrywkę i technologię m.in. poprzez omawianie i prezentowanie artystycznych miniatur multimedialnych na retro komputery - demoscenę.

"Jak wiedza o retro może przydać się w dzisiejszym świecie? To wiedza o tym, jak było kiedyś.  A historią można i należy się inspirować, gdyż — jak wiadomo — historia lubi się powtarzać. Nawet obecnie, zapomniany już Pan Spinacz z MS Office ‘97 powraca, tym razem jako ChatGPT" - mówi kierownik studium dr Michał Piętal. Jego zdaniem informatyka, nie zmieniła się za bardzo przez ostatnie 40 lat. Pojawiły się pojedyncze, nowe tematy, takie jak internet, cyberbezpieczeństwo czy BigData. Obecne konkursy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju InnoGame skutecznie wspierają i tak już mocno rozbudowaną polską branżę GameDev.

"Mało kto wie, że już na przełomie lat 80./90., firmy takie jak L.K. Avalon czy Mirage, sprzedawały skutecznie polskie gry na “małe Atari”, na Zachodzie. Zresztą, wspomniane wyżej przemysły kreatywne (w tym: GameDev), są filarem każdej nowoczesnej gospodarki; większość z nich, miało początki, właśnie w latach 1985-1995, kiedy to upowszechniały się retro mikrokomputery" - wylicza dr Piętal. Przypomina, że w grudniu 2021, polska demoscena (tworzenie artystycznych miniatur multimedialnych na retro komputery) została wpisana na listę dziedzictwa niematerialnego UNESCO.

Zaoczne studia weekendowe ruszą 13 października. Wykłady oraz ćwiczenia i warsztaty będą odbywały się stacjonarnie co około 4 tygodnie. Kierunek ma charakter interdyscyplinarny. Na wstępie wykładowcy omówią historię informatyki na świecie i Blok tematyczny "retro computing" obejmuje zagadnienia takie, jak architektura 8-/16-bit, systemy operacyjne retro i urządzenia peryferyjne. Słuchacze dowiedzą się, co można stworzyć na retro-komputerach (historia gamedev, demoscena, retrogamedev) i poznają sektory kreatywne.

"Po kierunku można spodziewać się rozrywki, sporej dawki wiedzy, warsztatów, dobrego towarzystwa - zarówno wykładowców jak i samych słuchaczy - oraz unikatowych doświadczeń" - ocenia kierownik studium. Zapowiada, że wykładowcami będą rozpoznawalne w środowisku osoby ze środowiska demoscenowego oraz akademicy, którzy historią informatyki zajmują się od kilkudziesięciu lat.

Dr Piętal poleca nowy kierunek osobom hobbystycznie zajmującym się retro-computingiem, informatykom i pasjonatom historii informatyki, osobom zaangażowanym w cyfrową sztukę i w tzw. przemysły kreatywne, aby zgłębiły ich początki, osobom z branży gamingowej, by dowiedziały się na jakich wzorcach opierają się tzw. gry indie, kustoszom oraz menedżerom muzeów retro lub innych podobnych instalacji, osobom, które planują w przyszłości organizować wydarzenia powiązane z retro-computingiem finansowane ze środków publicznych, a także wykładowcom informatyki w szkołach i na uczelniach, którzy za młodu nie mogli być naocznymi świadkami rewolucji komputerowej - celem wzbogacenia zajęć.

Studium uzyskało patronaty: Polskiego Towarzystwa Informatycznego, Komitetu Społecznego Kronika Polskiej Demosceny, partnerstwo UBU Labu i wsparcie Polskiego Towarzystwa Ochrony Dziedzictwa Technicznego. FirmaCloanto Corporation nieodpłatnie użyczy uczestnikom licencjonowanych plików części retro systemów operacyjnych, nieodpłatnie (m.in. system AmigaOS 1.x, 3.x).

Więcej informacji - tutaj.

Nauka w Polsce, Karolina Duszczyk

kol/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024