03.05.2024
25.08.2023 aktualizacja 25.08.2023

Olsztyn/ 1 września otwarcie Centrum Nauki Kortosfera

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Jak wytwarzano żywności kiedyś i jak się ją dziś produkuje, gleba jako podziemne królestwo, które zapewnia ciągłość życia to m.in. wystawy, które od 1 września można obejrzeć w Centrum Nauki Kortosfera w Olsztynie. Nie zbraknie też laboratoriów, w których będzie można zobaczyć, jak powstaje burza czy "odkryć kosmos".

Dyrektor Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji Kortosfera Mateusz Pikuliński powiedział PAP, że Kortosfera to placówka naukowa, w której zwiedzający będą mogli poznać przebieg i znaczenie różnych zjawisk i procesów.

"W świecie, w którym mamy dostęp do nieskończonych niemal zasobów informacji, chcę wraz z zespołem Kortosfery przekazywać wiedzę praktyczną, ściśle powiązaną z obszarami naszego Centrum. Odwiedzający Kortosferę będą mogli zrozumieć zjawiska fizyczne, chemiczne, biologiczne, które zachodzą w życiu codziennym"- podkreślił.

Zwiedzający pierwszą z wystaw Kortosfery – podziemne królestwo – przekonają się, że gleba to prawdziwy, żywy skarb. Zgromadzone eksponaty przybliżają zagadnienia związane z glebą – jej podstawowe znaczenie w rozwoju i ciągłości życia biologicznego. Dział ten poświęcony jest procesom kształtującym krajobraz, organizmom żyjącym pod ziemią oraz rozwojowi systemu korzeniowego roślin.

Na pierwszym piętrze, w największej przestrzeni wystawienniczej Kortosfery urządzono wystawę pt. "Sieję, więc jestem". Ekspozycja ta poświęcona jest rolnictwu i produkcji żywności – dawniej oraz współcześnie, a także skutkom działalności rolniczej dla środowiska.

Tu zwiedzający dowiedzą się, jakie zmiany nastąpiły w rolnictwie wraz z jego rozwojem oraz jak globalne siły i zjawiska fizyczne wpływają na klimat i pogodę. Zwiedzając tę część wystawy, będzie można wejść do "Jaskini światła", w której znajdują się interaktywne eksponaty prezentujące m.in. proces wychwytywania i przetwarzania energii słonecznej przez rośliny oraz zagadnienia związane z procesem fotosyntezy.

W bezpośrednim otoczeniu wystawy znajduję się wahadło Foucaulta. Eksponat demonstruje ruch obrotowy Ziemi wokół własnej osi. Widok na wahadło będzie towarzyszył odwiedzającym podczas zwiedzania wystaw na drugim oraz trzecim piętrze.

W mieszczącej się na drugim piętrze, wyodrębnionej części ekspozycji Laboratorium Wysokich Energii widzowie mają szansę podziwiać wyjątkowe pokazy związane z elektromagnetyzmem. Znajduje się tu jedno z najbardziej spektakularnych urządzeń używanych podczas pokazów fizycznych – cewka Tesli. Jej twórca – Nikola Tesla - nie bez powodu jest określany mianem "władcy piorunów". Urządzenie pozwala generować wyładowania o długości nawet kilku metrów. Dzięki wytwarzaniu modulowanych częstotliwościowo sekwencji możliwe jest uzyskanie dźwięków odtwarzających wybrane melodie. Kolejną atrakcją Laboratorium Wysokich Energii jest generator Van de Graaffa, który w efektowny sposób przedstawia sposób działania pola elektrycznego.

W części laboratoryjnej przygotowano też prezentacje pod hasłem "Kolorowa magia cieczy i gazów" oraz "Niewidzialny świat mikroorganizmów w żywności".

W Kortosferze dostępna będzie sala "Młodzi odkrywcy kosmosu", w której najmłodsi zwiedzający będą mogli zobaczyć model Układu Słonecznego i dowiedzieć się, czym można polecieć w kosmos.

Siedziba Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji Kortosfera znajduje się na terenie kampusu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie przy ulicy Dybowskiego 11A. Centrum powstało z unijnych funduszy. Całkowita wartość projektu to 32,9 mln zł, z czego 16,6 mln zł pochodzi ze środków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020. (PAP)