Nauka dla Społeczeństwa

03.05.2024
PL EN
03.10.2023 aktualizacja 03.10.2023

Lublin/ Około tysiąca studentów rozpoczęło naukę na pierwszym roku w Uniwersytecie Medycznym

03.10.2023. Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek (L) oraz rektor uniwersytetu prof. dr hab. n. med. Wojciech Załuska (P) podczas inauguracji Roku Akademickiego 2023/2024 Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. PAP/Wojtek Jargiło 03.10.2023. Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek (L) oraz rektor uniwersytetu prof. dr hab. n. med. Wojciech Załuska (P) podczas inauguracji Roku Akademickiego 2023/2024 Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. PAP/Wojtek Jargiło

Około tysiąca osób rozpoczęło naukę na pierwszym roku studiów w Uniwersytecie Medycznym w Lublinie. Największą popularnością cieszyła się stomatologia, gdzie o jeden indeks walczyło 15 kandydatów. Uczelnia kształci łącznie 7 tys. studentów na 18 kierunkach.

Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek, który uczestniczył w inauguracji roku akademickiego w Uniwersytecie Medycznym w Lublinie podkreślił aktywność uczelni szczególnie w obszarze cyfryzacji, wykorzystania sztucznej inteligencji. Wymienił realizowane projekty, jak „Okobus”, „Dobrze widzieć”. „To są rzeczy, z których jesteśmy dumni w całej Polsce. Nie mamy najmniejszych wątpliwości, że Uniwersytet Medyczny rozwija się niezwykle dynamicznie w ostatnich latach i na tę dynamikę rozwoju stawiamy i za ciągłą gotowość na nowe wyzwania bardzo dziękuje” – zaznaczył.

Wiceminister zdrowia Piotr Bromber ocenił podczas uroczystości, że ten rok jest rekordowy pod względem liczby chętnych do studiowania na kierunkach medycznych. Nawiązał do podpisania nowych standardów kształcenia na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym. „Jest to dla nas bardzo ważne, bo odchodzimy od takiego paradygmatu dostarczania wiedzy. Chcemy upraktycznić nauczanie, podkreślić kompetencje i umiejętności. Wyposażyć ludzi młodych w te treści, które sprawią, że po ukończeniu kształcenia będą w sposób bezpieczny mogli wejść w relacje z pacjentem” – podkreślił Bromber.

Wśród działań dotyczących kompetencji miękkich wymienił m.in. wprowadzenie modułu komunikacji, modułu poświęconego radzeniu ze stresem, radzeniu z odpowiedzialnością. „W nowych standardach jest wyraźny zapis o humanizacji medycyny. To jest coś, o czym należy też mówić - podkreślać kwestie wartości, nie tylko wiedzy, kompetencji, umiejętności” – dodał wiceszef MZ.

Wiceminister finansów Artur Soboń nawiązał do dorobku historycznego uczelni. Podkreślił, że obecnie uniwersytet jest „miksem wrażliwości i podmiotowości ludzkiej, humanizmu, a także najwyższych kompetencji, pełnego profesjonalizmu i otwartości na nowe wyzwania w medycynie, digitalizację procesów medycznych”.

Rektor Uniwersytetu Medycznego prof. Wojciech Załuska przypomniał, że po raz 73. zainaugurowano rok akademicki na uczelni. „Studiowanie w naszym uniwersytecie cieszy się dużym zainteresowaniem. Atrakcyjna oferta 6 wydziałów i 18 kierunków stanowi realną odpowiedź na zapotrzebowanie na rynku pracy w sektorze ochrony zdrowia” – ocenił rektor.

Dodał, że w tegorocznej rekrutacji największym zainteresowaniem cieszyła się stomatologia – ponad 15 osób na jedno miejsce oraz kierunek lekarski – blisko 11 kandydatów na miejsce.

Historia Uniwersytetu Medycznego w Lublinie sięga 1950 r. Wtedy dwa wydziały Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (medyczny i farmaceutyczny) zyskały autonomię. Początkowo zostały przekształcone w Akademię Lekarską, która po trzech miesiącach przyjęła nazwę Akademii Medycznej. W 2008 r. AM została przekształcona w UM w Lublinie. Obecnie uczelnia kształci około 7 tys. osób, z czego 1 tys. na pierwszym roku. Wśród tysiąca studentów anglojęzycznych są obywatele m.in. Stanów Zjednoczonych, Kanady, Indii, Tajwanu, Tajlandii.(PAP)

Nauka w Polsce, Gabriela Bogaczyk

gab/ par/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024