02.05.2024
12.12.2023 aktualizacja 12.12.2023

W środkowej Portugalii odkryto ryt naskalny liczący co najmniej 20 tys. lat

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Na terenie gminy Macao, w środkowej Portugalii, odkryto ryt naskalny mający co najmniej 20 tys. lat. Zdaniem badaczy prawdopodobnie przedstawia tura.

Jak poinformowała koordynująca badania Sara Garces, archeolog z Politechniki w Tomar, odnaleziony w dolinie rzeki Ocreza ryt "przedstawia grzbiet zwierzęcia z wołowatych, prawdopodobnie tura”. Wizerunek został wyryty na powszechnych w tej części Portugalii łupkach krystalicznych.

Graces wyjaśniła, że widoczna jedynie część sylwetki zwierzęcia to efekt pęknięcia skały, na której powstał wizerunek. “Był to dosyć duży ryt jak na ówcześnie powstające” - oceniła.

Zdaniem archeolog odkryty ryt naskalny może mieć związek z rytami odnalezionymi w dolinie rzeki Ocreza w 2000 r. oraz w 2021 r. W sumie znaleziono tam już około 50 wizerunków, z czego ponad 40 podczas prac archeologicznych w 2000 r.

Pierwszy ryt znaleziony w tej części dystryktu Santarem w 2000 r. przedstawiał konia bez głowy. Wiek dzieła oszacowano wówczas na ponad 20 tys. lat. W 2021 r. portugalscy naukowcy odnaleźli w dolinie Ocrezy panel naskalny z wyrytymi postaciami pięciu zwierząt.

Z Lizbony Marcin Zatyka (PAP)