27.04.2024
14.10.2004 aktualizacja 14.10.2004

Na krakowskim rynku znaleziono XIV-wieczne zabawki

Dziecięce zabawki z XIV wieku, w tym miniaturowy drewniany miecz, znaleźli archeolodzy podczas prac badawczych na remontowanym Rynku Głównym w Krakowie.

MIECZ I GŁOWA KONIA

Wśród znalezisk są także kości do gry, paciorek wykonany z półszlachetnego kamienia (karneolu) oraz fragmenty drewnianych i glinianych naczyń. Gliniane naczynia o metaliczno-srebrzystej powierzchni miały naśladować naczynia srebrne lub miedziane. Prawdopodobnie były one importowane z Kijowa.

\"Szczególnie cenny jest drewniany miecz-zabawka z ok. 1320 r. Znaleźliśmy też fragmenty dwóch XIV-wiecznych ceramicznych figurek: głowę konia, która może być częścią kompletu szachów lub zabawki oraz głowę przypominającą satyra albo diabła, która być może była częścią jakiegoś naczynia\" - powiedział w czwartek PAP Emil Zaitz z Muzeum Archeologicznego w Krakowiehttp://www.ma.krakow.pl/.

Podczas prac tuż przy Sukiennicach naukowcy odkryli pozostałości dwóch średniowiecznych kramów, między którymi biegła uliczka szerokości 1,5 m. Właśnie tam znajdują teraz różne cenne przedmioty.

4,5 METRA POD PŁYTĄ

Prace archeologiczne są prowadzone równolegle z przebudową płyty Rynku Głównego. Badacze dotarli do powierzchni Rynku sprzed ponad 700 lat, czyli z okresu lokacji Krakowa. Od tego czasu płyta Rynku podniosła się o 4,5 metra.

Do tej pory badacze natrafili m.in. na skórzany relikwiarz z ornamentem, dwie srebrne monety z XIV wieku, w tym srebrny denar Władysława Łokietka oraz kilkadziesiąt miniaturowych kostek do gry. Wszystkie znaleziska trafią do kolekcji Muzeum Historycznego Krakowa. Prace wykopaliskowe mają się zakończyć w najbliższą niedzielę.

PAP - Nauka w Polsce, Małgorzata Wosion-Czoba