27.04.2024
20.01.2006 aktualizacja 20.01.2006

Astronom: Misja New Horizons zapowiada się bardzo obiecująco

<p>Astronom Krzysztof Ziołkowski z <a href="http://www2.cbk.waw.pl/">Centrum Badań Kosmicznych PAN</a> uważa misję amerykańskiej sondy New Horizons za bardzo obiecującą pod względem naukowym. Sonda dotrze&nbsp;do najdalszych, wciąż niezbadanych obszarów Układu Słonecznego - podkreśla naukowiec. New Horizons, która leci w kierunku Plutona, 19 stycznia o godz. 20.00 polskiego&nbsp;czasu wystartowała&nbsp;z Przylądka Canaveral na Florydzie. </p><p />

"Sonda zbada te zakątki naszego Układu Słonecznego, o których wciąż niewiele wiadomo. Odkrywamy nowe obiekty leżące na peryferiach Układu Słonecznego, obserwujemy je, nie wiemy jednak nic o fizyce tych ciał. Misja New Horizons może dostarczyć więc bardzo ciekawych informacji zarówno o planecie Pluton, jak i obiektach z Pasa Kuipera" - mówi Ziołkowski.

Oficjalnie Pluton uznawany jest za dziewiątą planetę pod względem odległości od Słońca. W 2005 roku odkryto, że oprócz dużego satelity Charona ma jeszcze dwa inne, mniejsze księżyce. Jak zaznacza Ziołkowski, wciąż prawie nic wiadomo jednak o fizyce Plutona, bowiem obserwacje tej planety z Ziemi są bardzo trudne z powodu ogromnej odległości.

Astronom podkreśla, że najlepszy moment na zbadanie Plutona już minął. Na przełomie XX i XXI stulecia planeta ta znajdowała się bowiem w swoim peryhelium, czyli była najbliżej Słońca.

"Podczas obserwacji w peryhelium wykryto, że Plutona otacza bardzo słaba atmosfera. Naukowcy podejrzewali, że tworzy ją materia, która pod wpływem Słońca sublimowała z pokrytej lodem powierzchni planety. Nie wiadomo, czy uda się jeszcze zbadać resztki tej atmosfery, gdyż Pluton coraz bardziej oddala się od Słońca" - zastrzega Ziołkowski.

Astronom liczy jednak, że sondzie uda się, po badaniach Plutona i Charona, wykonać bliskie przeloty obok przynajmniej jednego ciała niebieskiego z Pasa Kuipera. Jak podkreśla, konkretne obiekty zostaną wybrane przez szefów misji dopiero wtedy, gdy sonda znajdzie się już w pobliżu Plutona, czyli za ok. 9 lat.

"Wtedy będzie znana dokładna trajektoria lotu sondy oraz położenie ciał w Pasie Kuipera. Być może jeszcze nie odkryliśmy obiektu, który za ok. 10-15 lat zbada sonda New Horizons" - zauważa Ziołkowski.

Pierwotnie sonda New Horizons miała wystartować już w roku 2001, lecz problemy budżetowe NASA spowodowały przesunięcie tego terminu na rok 2006.

Wcześniej na obrzeża Układu Słonecznego dotarły amerykańskie sondy Voyager. Ominęły one jednak rejon Pasa Kuipera, gdyż - jak wyjaśnia Ziołkowski - nie poruszają się one w płaszczyźnie ruchu planet oraz Pasa Kuipera. Tę drogę przemierzy po raz pierwszy sonda New Horizons.

PAP - Nauka w Polsce, Anna Dworzyńska