Dziesiątki nowych gatunków odkryto na Nowej Gwinei

<p>W trudnodostępnych górach Foja na zachodzie Nowej Gwinei naukowcy odkryli między innymi nowy gatunek ptaka jedzącego miód, nieznane wcześniej żaby oraz nadrzewnego kangura.</p>

Spowite mgłą dżungle gór Foja na zachodzie Nowej Gwinei, badane w grudniu przez zespół naukowców z Australii, Indonezji i USA, okazały się "zagubionym światem", pełnym wielkich kwiatów i nieznanych gatunków zwierząt.

Wyprawa zorganizowana między innymi przez organizację Conservation International odkryła nieznany gatunek rododendronu o piętnastocentymetrowych kwiatach, pięć nowych palm, 20 nowych gatunków żab i 4 gatunki motyli oraz jedzącego miód ptaka o pomarańczowej głowie - pierwszy nowy gatunek ptaka odkryty na Nowej Gwinei od ponad 60 lat.

Udało się sfotografować po raz pierwszy znanego głównie z wypchanych okazów samca rajskiego ptaka z gatunku Parotia berlepschi oraz zaobserwować jego taniec godowy, a także odkryć nowe miejsce występowania nadrzewnego kangura Dendrolagus pulcherrimus (czyli po polsku "bardzo piękny drzewny zając").

Miejscowa ludność z plemion Kwerba i Papasena chętnie pomagała naukowcom w badaniach. Liczące ponad milion hektarów lasy Foja są największym w Azji obszarem leśnym nienaruszonym przez człowieka. PMW