15.12.2018
PL EN
17.05.2018 aktualizacja 18.05.2018

Kraków/ Przypadek motywem przewodnim V edycji Copernicus Festival

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Przypadek będzie motywem przewodnim V edycji Copernicus Festival w Krakowie. Święto, którego celem jest popularyzacja nauki, ale i kultury, potrwa od 22 do 27 maja.

„Od początku przyświeca nam slogan mówiący o tym, że nauka jest integralną, a być może nawet najważniejszą częścią kultury; że nie ma kultury, literatury, sztuki, instytucji społecznych bez ścisłego związku z tym, co dzieje się w nauce” – powiedział na konferencji prasowej w czwartek Bartosz Brożek z rady programowej festiwalu.

Jak ocenił, przypadek – myśl przewodnia V Copernicus Festival – jest pojęciem ciekawym zarówno z punktu widzenia teorii naukowych, jak i z kulturowej perspektywy. Zdaniem Brożka przypadek odgrywa kluczową rolę w najważniejszych teoriach naukowych. Jak mówił, nie byłoby Wszechświata, jaki znamy bez działania przypadku w ramach praw fizyki. W biologii zaś – opisywał - nic nie ma sensu bez teorii ewolucji, w której przypadek odgrywa kluczową rolę.

W programie Copernicus Festivalu są wykłady, dyskusje, konkursy, projekcje filmowe, koncerty, wystawy. Festiwal jest całkowicie darmowy i prócz koncertów (na które potrzebne są darmowe wejściówki), jest otwarty.

Pierwsze festiwalowe wydarzenia odbędą się w Cricotece – będą to koncert Johna Tilbury`ego "The Art of Touch and a Celebration of Contingency” ("Sztuka dotyku i świętowanie przygodności”) oraz wernisaż wystawy malarstwa Tadeusza Kantora.

John Tilbury (ur. 1936) to brytyjski pianista i improwizator. W 1968 r. wygrał holenderski konkurs muzyki współczesnej Gaudeamus. Od tego momentu skoncentrował się̨ na wykonywaniu muzyki współczesnej, eksperymentalnej i awangardowej, współpracując z wieloma muzykami, w szczególności zaliczanymi do nurtu improwizatorskiego.

Wystawa „Interwencja +informel+”, pokazująca obrazy Kantora, potrwa do 25 czerwca. Dzieła artysty z lat 1957–1963 znajdą się w przestrzeni ekspozycji stałej. Prace pochodzą z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, Galerii Starmach w Krakowie i Cricoteki. Na ekspozycji znajdzie się także m.in. kostium „Jana” wykonany przez Kantora w 1961 r. do spektaklu "Nosorożec" (według dramatu Eugene Ionesco), wystawionego przez Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.

Podczas festiwalu wykłady wygłoszą m.in. Daniel Gilbert - profesor psychologii na Uniwersytecie Harvarda, popularyzator nauki i publicysta m.in. „New York Timesa” i „Time`a”; Jean-Pierre Lasota – fizyk i astrofizyk, autor ponad 250 prac naukowych i kilku książek, profesor honorowy w Instytucie Astrofizyki w Paryżu i profesor zwyczajny w Centrum Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika PAN w Warszawie; Adam Zagajewski - jeden z najbardziej znanych polskich poetów, pisarzy, otrzymał m.in. Międzynarodową Nagrodę Neustadt w dziedzinie literatury, zwaną „małym Noblem” (2004).

Na konferencji prasowej w czwartek organizatorzy festiwalu zachęcali też do udziału w m.in. „śniadaniach mistrzów”. Spotkania te odbywać się będą od 23 do 27 maja w kawiarni naukowej De Revolutionibus. Będzie to okazja do rozmów z aktorką Dorotą Segdą, prawnikiem i filozofem Czesławem Porębskim, profesorem nauk technicznych Andrzejem Jajszczykiem.

Zdaniem wiceprezydenta miasta Krakowa Andrzeja Kuliga Copernicus Festival pozwala się zatrzymać na moment i pomyśleć o egzystencji „w kontekście pogranicza nauki i kultury”. „Często słyszę od mieszkańców Warszawy, ale i innych części Europy, że Kraków funkcjonuje inaczej. To miasto, w którym można się na chwilę zatrzymać i pomyśleć. To niezwykle ważne. Związek nauki i kultury, refleksja intelektualna (...)” – powiedział wiceprezydent.

Tematem ubiegłorocznej edycji były emocje, w festiwalowych wydarzeniach w 2017 r. uczestniczyło ok. 10 tys. osób.

Copernicus Festival organizują Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych, Fundacja Tygodnika Powszechnego i Uniwersytet Jagielloński.

Patronem medialnym wydarzenia jest portal PAP – Nauka w Polsce. (PAP)

autor: Beata Kołodziej

bko/ ekr/

Copyright © Fundacja PAP 2018