Nauka dla Społeczeństwa

26.04.2024
PL EN
21.01.2011 aktualizacja 21.01.2011

Wczesny bilingwizm pozytywnie wpływa na rozwój dzieci

Korzyści poznawcze płynące z bilingwizmu są zauważalne wcześniej niż wynikało z dotychczasowych badań - informują kanadyjscy i francuscy naukowcy, których wnioski ukazały się w &quot;Journal of Experimental Child Psychology&quot;. <br /><br />

Zespół naukowców z Uniwersytetu Concordia w Montrealu, Uniwersytetu York w Toronto i francuskiego Uniwersytetu Prowansji badał rozumienie angielskich i francuskich wyrazów wśród 63 dwulatków, by sprawdzić, czy dwujęzyczne dzieci uczą się w każdym języku podobnej liczby słów co ich jednojęzyczni rówieśnicy.

Zdaniem autorów badań, bardzo wczesna ekspozycja dzieci na drugi język może nie tylko sprawić, że zasób słownictwa rozwinie się równolegle w obu językach, ale także pozytywnie wpłynąć na zdolność koncentracji uwagi.

"Zaobserwowaliśmy, że przed 24. miesiącem życia dzieci dwujęzyczne zdobyły już zasób słownictwa w obu językach i w pewnym stopniu nauczyły się przechodzić z jednego języka na drugi" - zauważa dr Diane Poulin-Dubois, psycholog z Uniwersytetu Concordia.

Badaną grupę dwulatków podzielono na dzieci jedno- i dwujęzyczne (które od urodzenia miały kontakt z dwoma językami). Ustalając poziom bilingwizmu naukowcy opierali się na danych zebranych podczas wywiadów z rodzicami. Maluchy brały zaś udział w pięciu testach sprawdzających ich umiejętności językowe i poznawcze.

"Dwujęzyczne dzieci lepiej niż jednojęzyczne radziły sobie z zadaniami, podczas których celowo rozpraszano ich uwagę. Ta zaleta bilingwizmu jest prawdopodobnie związana z doświadczeniem w słuchaniu i używaniu dwóch języków" - mówi dr Poulin-Dubois. KOC

PAP - Nauka w Polsce

tot/bsz

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024