27.04.2024
27.03.2013 aktualizacja 27.03.2013

Genom palczaków rozszyfrowany

Naukowcom udało się poznać genom palczaka madagaskarskiego, zwanego też aj-aj (Daubentonia madagascariensis). Pozwoli to uchronić te rzadkie małpiatki przed wyginięciem - podaje magazyn "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Te podobne do lemurów nocne zwierzęta o szeroko rozstawionych żółtych oczach, wielkich uszach i długich, kościstych palcach zamieszkują Madagaskar. Badacze m.in. z Pennsylvania State University (USA) zsekwencjonowali genomy 12 osobników z trzech obszarów wyspy i okazało się, że te z północy były genetycznie różne od tych z zachodnich i wschodnich rejonów.

Wyniki są ważne z punktu widzenia ochrony gatunku. "Jeśli coś stanie się z populacją z północy, tracimy różnorodność w obrębie gatunku, co może zagrozić jego przyszłości" - powiedział prowadzący badanie Ed Louis z Henry Doorly Zoo and Aquarium (Omaha).

Bogatsza różnorodność genetyczna daje populacji większą szansę na zaadaptowanie się do zmian. Z kolei mniejsze zróżnicowanie sprawia, że populacja jest podatna na choroby czy np. zmiany środowiska.

Wiele madagaskarskich gatunków roślin i zwierząt, w tym palczaki, stanowi gatunki endemiczne. Przez wiele lat duże obszary leśne Madagaskaru uległy zniszczeniu, a na tamtejsze lemury poluje się coraz częściej dla mięsa. (PAP)