26.04.2024
13.08.2013 aktualizacja 13.08.2013

Kolor wieczornego oświetlenia wpływa na nastrój

Badanie na chomikach przeprowadzone przez naukowców z Ohio State University (USA) wykazało, że kolor wieczornego oświetlenia wiąże się z negatywnymi zmianami nastroju. Największe ryzyko depresji grozi osobom przebywającym nocą w pomieszczeniach oświetlonych na niebiesko, trochę mniejsze przy świetle białym, a najbezpieczniejsze zdaje się być światło czerwone.

Jednak badacze podkreślają, że prawdziwie korzystna dla zdrowia jest tylko panująca w nocy ciemność.

Badane chomiki przez cztery tygodnie wystawiano nocą na działanie określonego odcienia oświetlenia, bądź pozwalano im funkcjonować w ciemności.

Okazało się, że gryzonie przebywające w niebieskim lub białym oświetleniu piły znacznie mniej słodzonej wody, co stanowi oznakę zaburzonego nastroju, niż zwierzęta żyjące przy świetle czerwonym lub w ciemności.

Analiza mózgu chomików pozwoliła na stwierdzenie, że zwierzęta buszujące przy niebieskim i białym oświetleniu posiadały w rejonie hipokampa mniej kolców dendrytycznych, które służą do przesyłania sygnałów chemicznych między komórkami nerwowymi. Mała ilość kolców dendrytycznych została powiązana z depresją.

Według naukowców za przebieg powyższych procesów odpowiadają światłoczułe komórki zwojowe siatkówki w oku, które - choć nie pozwalają widzieć - wykrywają natężenie światła i wysyłają informacje do obszaru mózgu regulującego naturalny zegar okołodobowy, a niektóre badania sugerują, że również do rejonów związanych z odczuwaniem nastroju i emocjami.

Światłoczułe komórki zwojowe inaczej reagują na różne długości fal elektromagnetycznych. Najbardziej wyczulone są na fale postrzegane jako światło niebieskie, a najmniej na fale czerwone.

Wyniki badań mają szczególne znaczenie dla ludzi, którzy pracują na nocne zmiany.

"Rezultaty naszych badań sugerują, że dla pracowników nocnych zmian najbardziej odpowiednie jest światło czerwone, które nie ma tak negatywnego wpływu na zdrowie, jak oświetlenie w kolorze białym" - komentuje Randy Nelson, współautor badania. (PAP)