W poniedziałek finał kursu obrączkarskiego w Siemianówce

Ok. 20 miłośników i znawców ptaków z całej Polski rozpocznie w poniedziałek w Siemianówce egzamin uprawniający ich do obrączkowania- poinformowała rzeczniczka prasowa Uniwersytetu w Białymstoku Katarzyna Dziedzik w przesłanym PAP komunikacie.

Egzamin ornitologiczny odbędzie się podczas Akcji Siemianówka - dorocznego obozu organizowanego przez studentów biologii Uniwersytetu w Białymstoku. Kandydaci na obrączkarzy od poniedziałku do piątku pod okiem egzaminatorów wykazywać się będą wiedzą na temat ptaków, a także umiejętnościami ich rozpoznawania i oznaczani. Kursy organizuje Stacja Ornitologiczna Muzeum i Instytutu Zoologii PAN z Gdańska, która pełni rolę Krajowej centrali obrączkowania ptaków.

Pierwszy etap kursu, czyli zajęcia teoretyczne odbywały się w siedzibie Stacji. Na praktyczną część terenową został wybrany obóz Akcji przede wszystkim ze względu na ogromną różnorodność siedlisk i gatunków ptaków tam występujących.

Jak napisała rzeczniczka białostockiej uczelni, egzamin nie jest łatwy. Obrączkarze muszą znać nazwy gatunkowe (także łacińskie), umieć rozpoznać i odpowiednio opisać kilkaset gatunków ptaków. "Podczas kilku egzaminacyjnych dni w terenie zwykle mają do czynienia z przedstawicielami kilkudziesięciu różnych gatunków – wszystko zależy od tego, co trafi do rozstawionych w pobliżu obozu ornitologicznych sieci" - czytamy w komunikacie.

Przygotowanie kandydatów będzie sprawdzał jedyny w Polsce egzaminator ornitologiczny ze stacji Ornitologicznej MiIZ PAN Tomasz Moskwa. "Ci, którzy pomyślnie przejdą przez egzamin – otrzymają licencję na obrączkowanie ptaków i będą mogli dołączyć do grona współpracowników Krajowej centrali obrączkowania ptaków. Do tej pory takie uprawnienia zdobyło niespełna 400 osób w całej Polsce" - dodaje Katarzyna Dziedzik.

alis/ agt/