Nauka dla Społeczeństwa

26.04.2024
PL EN
22.12.2013 aktualizacja 22.12.2013

Polska Akademia Dzieci - sześciolatki w uniwersyteckiej auli

Rozbudzenie zainteresowania nauką u 8 tys. dzieci, współpraca naukowa z ponad 120 naukowcami w Polsce oraz uczonymi z NASA i UNESCO, to efekty działania Stowarzyszenia Polska Akademia Dzieci. Dzięki niemu działa bezpłatny uniwersytet, na którym dzieci mogą same prowadzić zajęcia, dzielić się swoimi pasjami, ale też słuchać wystąpień wybitnych uczonych.

Stowarzyszenia Polska Akademia Dzieci kandyduje w IX edycji konkursu "Popularyzator Nauki", organizowanego przez serwis Nauka w Polsce Polskiej Agencji Prasowej oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Kandyduje w kategorii Instytucja Pozanaukowa.

"Rozbudzamy w dzieciach ciekawość świata, chęć do realizowania własnych pomysłów, projektowania eksperymentów. Sprawiamy, że nauka staje się dla dzieci niesamowitą przygodą i osobistym przeżyciem" - przekonuje rzecznik prasowy PAD Dorota Broszkiewicz.

Jak czytamy w konkursowym zgłoszeniu Stowarzyszenie jest pierwszą na świecie organizacją, która tworzy bezpłatny Uniwersytet prowadzony przez dzieci niezależnie od ich sytuacji materialnej, społecznej, a nawet zdrowotnej. Do uczestnictwa w zajęciach zapraszani są uczniowie szkół podstawowych, wychowankowie domów dziecka oraz mali pacjenci hospicjów. Organizatorzy zachęcają dzieci do rozwijania ich pasji naukowych oraz dzielenia się nimi ze swoimi rówieśnikami w niespotykanych dla nich warunkach – na aulach uniwersyteckich przed pełną salą słuchaczy. Swoje drzwi dla ponad 6 tys. zafascynowanych nauką dzieci miesięcznie otworzyło dotąd dwadzieścia wyższych uczelni w Polsce.

Dzięki zajęciom dzieci mają kontakt z najnowszymi osiągnięciami nauki i naukowcami o wiele wcześniej niż na studiach. Stowarzyszenie nawiązało współpracę naukową z ponad 120 naukowcami w Polsce, naukowcami z NASA - Edwardem Wollackiem, Jonathanem Gardnerem, Scottem Parazynskim oraz Arvindem Guptą z UNESCO.

Większość z biorących udział w Akademii dzieci to fascynaci robotyki, chemii, biologii oraz kosmologii w wieku od 6 do 12 lat. Projekty PAD wykorzystują naturalny potencjał młodego mózgu. Pokazują, że dzieci mogą współtworzyć naukę. Program skonstruowany jest w ten sposób by mogły wiele nauczyć się od naukowców, jako autorytetów w danej dziedzinie nauki, zaś naukowcy mogą bardzo dużo dowiedzieć się od dzieci. Wykładowcom akademickim kontakt z bardzo młodymi słuchaczami daje nowe doświadczenie dydaktyczne, gdyż dzieci są zupełnie innymi odbiorcami niż studenci uczelni wyższych.

W ramach comiesięcznych spotkań organizowana jest 20- 30-minutowa prelekcja dziecka, tyle samo trwa następujący po niej wykład nauczyciela akademickiego. Jak deklarują wychowawcy i rodzice uczestników zjazdów, prowadzenie wykładów dla rówieśników wpływa na wzrost samooceny dzieci.

"Nie oceniamy wiedzy dzieci, przez co czują się one o wiele swobodniej niż w ławkach szkolnych. Osoby zaangażowane w naszą działalność nie dostają z tego powodu żadnego wynagrodzenia: ani wykładowcy akademiccy, ani studenci pomagający przy organizacji, ani koordynatorzy na poszczególnych uczelniach czy też członkowie Stowarzyszenia Polska Akademia Dzieci" - podkreśla Broszkiewicz.

PAD jest rozwinięciem projektu Gdańskiego Uniwersytetu dla Dzieci, w ramach którego odbywały się bezpłatne wykłady dla dzieci z trójmiejskich szkół podstawowych, hospicjów oraz domu dziecka w Sopocie.

"Dajemy im możliwość podzielenia się pasjami naukowymi z innymi dziećmi w auli uniwersytetu. Dzieci są stawiane na równi z dorosłymi naukowcami. Po wykładzie małego naukowca jest wykład +dużego+ naukowca. To ważne, by dzieci czuły się docenione za to, że się czymś interesują" - powiedziała wiceprezes Stowarzyszenia Polska Akademia Dzieci Ewa Międzobrodzka.

"Dążymy do tego, aby do 2020 roku Polska stała się pierwszym państwem na świecie, w którym każe dziecko (jeśli tylko chce) będzie miało możliwość podzielenia się swoimi pasjami naukowymi ze swoimi rówieśnikami. Chcielibyśmy również umożliwić uczestnictwo w spotkaniach dzieciom spoza rejonów miejskich. Będziemy się w tym celu starać o dofinansowanie naszej działalności" - deklarują członkowie stowarzyszenia PAD.

Polska Akademia Dzieci jest obecna niemal na wszystkich istotnych imprezach popularyzatorskich. We wrześniu 2012 roku jej wychowankowie inaugurowali Festiwal Nauki w Warszawie w Urzędzie Patentowym. Dziesięcioletni uczeń i słuchacz PAD poprowadził wykład inauguracyjny XV Międzynarodowego Kongresu Neuropsychologicznego. Akademia sama zresztą organizuje konferencje naukowe – nie tylko dla dzieci, ale i dla nauczycieli – na temat edukacji przyszłości.

Wśród wielu inicjatyw PAD są Młodzieżowe Spotkania z Medycyną na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, zjazdy na Politechnice Gdańskiej w ramach Politechniki Otwartej, w Akademii Muzycznej w Gdańsku, na Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, na Uniwersytecie Warszawskim, w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie, w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu, na toruńskim Uniwersytecie Mikołaja Kopernika, w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu, na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Polska Akademia Dzieci wspiera działania Centrum Edukacji Kosmicznej i współpracuje z Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Laskach.

Działania PAD zostały objęte patronatami Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Europejskiego Roku Kreatywność i Innowacje oraz rektorów partnerskich uczelni.

Aktualności dotyczące działalności Polskiej Akademii Dzieci znajdują się na stronie internetowej: http://akademiadzieci.wordpress.com/

PAP - Nauka w Polsce

ekr/ kol/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024