Strona główna Aktualności
Przyroda

Symbioza glonów z koralowcami jest starsza, niż sądzono

09.01.2014 Przyroda

Zdjęcie przekroju przez koralowca dewońskiego (ok. 380 milionów lat) z kopalnych raf koralowych z okolic Kielc. Źródło: Instytut Geologii Podstawowej UW

Mechanizm tworzenia raf koralowych, oparty na symbiozie koralowców i glonów, jest o 190 milionów lat starszy, niż sądzono - pisze w "Proceedings of the Royal Society B" dr Mikołaj Zapalski z Wydziału Geologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Koralowce są zwierzętami budującymi największe struktury biologiczne na Ziemi – rafy. Jest to możliwe dzięki symbiozie koralowców z jednokomórkowymi glonami, które pobierając do fotosyntezy dwutlenek węgla ułatwiają koralowcom tworzenie węglanowych szkieletów. Bez tej fotosymbiozy tworzenie raf nie byłoby możliwe; jej zakłócenia są jednym z największych zagrożeń współczesnych raf.

Najstarsze dotychczas znane dowody symbiozy koralowców z glonami znane są z triasu, ok. 240 mln lat temu - przypomina w swojej publikacji dr Zapalski. Otwarte pozostawało jednak pytanie o powstanie raf wcześniejszych, paleozoicznych.

Nowe światło na tę kwestię rzucają badania geochemiczne dr. Zapalskiego, który na podstawie charakterystycznego składu izotopowego szkieletów paleozoicznych koralowców stwierdził, że również najstarsze rafy powstawały przy udziale glonów.

Symbioza glonów z koralowcami pojawiła się co najmniej 430 mln lat temu, w sylurze. Ich symbioza jest więc mechanizmem starszym niż sądzono niemal o 190 mln lat - wynika z badań dr. Zapalskiego.

"Takie odkrycie rzuca nowe światło na historię i genezę raf koralowych, a potencjalnie może pomóc w ochronie współczesnych raf koralowych" - podkreśla przewodniczący rady naukowej Instytutu Geologii Podstawowej, prof. Stanisław Skompski, w informacji przesłanej we wtorek PAP.

Tagi: rafy , koralowce