Strona główna Aktualności
Uczelnie

Inżynieria kosmiczna na Uniwersytecie Zielonogórskim

21.03.2014 Astronomia, Uczelnie

Fot. Fotolia

Uniwersytet Zielonogórski jako pierwsza uczelnia w kraju powołał kierunek inżynieria kosmiczna. Studia o tym profilu będą zwieńczone tytułem inżyniera - poinformowała PAP rzecznik Uniwersytetu Zielonogórskiego Ewa Sapeńko.

Celem powołanego w środę przez senat uczelni kierunku jest przygotowanie kadr dla przedsiębiorstw i instytucji realizujących zamówienia dla Europejskiej Agencji Kosmicznej, innowacyjnego przemysłu opartego na kosmicznych technologiach oraz dla rosnącego zapotrzebowania na specjalistów w przetwarzaniu sygnałów i informacji.

Staże i praktyki będą się odbywały w polskich i zagranicznych jednostkach i przedsiębiorstwach, związanych z technikami satelitarnymi, co znacznie zwiększy mobilność studentów.

Kierunek będzie prowadzony przez Wydział Fizyki i Astronomii przy współpracy Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska, Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Elektrotechniki, Informatyki i Telekomunikacji. Dla chętnych przygotowano 40 miejsc na studiach stacjonarnych.

Pierwsza rekrutacja odbędzie się w tym roku – dokumenty będą przyjmowane od początku czerwca 2014 r.

Nowy kierunek ma charakter interdyscyplinarny - łączy w sobie elementy programu nauczania z fizyki, informatyki oraz nauk technicznych, w szczególności zaś z elektroniki, telekomunikacji i mechaniki.

Sapeńko wyjaśniła, że studenci inżynierii kosmicznej zostaną przygotowani do pracy nad przetwarzaniem oraz analizą sygnałów i danych satelitarnych i naukowych, wspomagania projektowania, testowania, budowy i nadzoru działania urządzeń satelitarnych i astronomicznych obserwatoriów naziemnych oraz prac badawczo-rozwojowych nad nowymi technikami satelitarnymi i nowymi technologiami.

Po zakończeniu studiów pierwszego stopnia absolwenci będą mogli kontynuować naukę na studiach magisterskich wielu kierunków technicznych oraz fizyce i astronomii.

"Wyróżniający się studenci będą mogli się ubiegać o granty Europejskiej Agencji Kosmicznej umożliwiające studia magisterskie w ramach programu Erasmus Mundus Master Course in Space Science and Technology" - dodała rzecznik. (PAP)

mmd/ agt/

Tagi: kosmos , lubuskie

Archeologiczna biografia Hatszepsut Archeologiczna biografia Hatszepsut

Postać kobiety faraona już na stałe wrosła do kultury masowej, obok Nefertiti czy Kleopatry. W najnowszej monografii na temat Hatszepsut autorstwa Petera Nadiga dowiadujemy się tego, jak niewiele pewnych rzeczy wiemy na temat życia tej potężnej kobiety-faraona, która żyła 3,5 tys. lat temu.

Miarą geniuszu jest charakter.
Ludwig Witgenstein

Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"? Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"?

Kariera badawcza jest trudniejsza, jeśli na głowie ma się nie tylko naukę, ale i małe dzieci czy np. starszych członków rodziny, którymi trzeba się zająć. "Jeśli poprawimy warunki pracy kobiet w nauce, skorzystają na tym i mężczyźni" - uważa badaczka z Cambridge.