Strona główna Aktualności
Uczelnie

Inżynieria kosmiczna na Uniwersytecie Zielonogórskim

21.03.2014 Astronomia, Uczelnie

Fot. Fotolia

Uniwersytet Zielonogórski jako pierwsza uczelnia w kraju powołał kierunek inżynieria kosmiczna. Studia o tym profilu będą zwieńczone tytułem inżyniera - poinformowała PAP rzecznik Uniwersytetu Zielonogórskiego Ewa Sapeńko.

Celem powołanego w środę przez senat uczelni kierunku jest przygotowanie kadr dla przedsiębiorstw i instytucji realizujących zamówienia dla Europejskiej Agencji Kosmicznej, innowacyjnego przemysłu opartego na kosmicznych technologiach oraz dla rosnącego zapotrzebowania na specjalistów w przetwarzaniu sygnałów i informacji.

Staże i praktyki będą się odbywały w polskich i zagranicznych jednostkach i przedsiębiorstwach, związanych z technikami satelitarnymi, co znacznie zwiększy mobilność studentów.

Kierunek będzie prowadzony przez Wydział Fizyki i Astronomii przy współpracy Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska, Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Elektrotechniki, Informatyki i Telekomunikacji. Dla chętnych przygotowano 40 miejsc na studiach stacjonarnych.

Pierwsza rekrutacja odbędzie się w tym roku – dokumenty będą przyjmowane od początku czerwca 2014 r.

Nowy kierunek ma charakter interdyscyplinarny - łączy w sobie elementy programu nauczania z fizyki, informatyki oraz nauk technicznych, w szczególności zaś z elektroniki, telekomunikacji i mechaniki.

Sapeńko wyjaśniła, że studenci inżynierii kosmicznej zostaną przygotowani do pracy nad przetwarzaniem oraz analizą sygnałów i danych satelitarnych i naukowych, wspomagania projektowania, testowania, budowy i nadzoru działania urządzeń satelitarnych i astronomicznych obserwatoriów naziemnych oraz prac badawczo-rozwojowych nad nowymi technikami satelitarnymi i nowymi technologiami.

Po zakończeniu studiów pierwszego stopnia absolwenci będą mogli kontynuować naukę na studiach magisterskich wielu kierunków technicznych oraz fizyce i astronomii.

"Wyróżniający się studenci będą mogli się ubiegać o granty Europejskiej Agencji Kosmicznej umożliwiające studia magisterskie w ramach programu Erasmus Mundus Master Course in Space Science and Technology" - dodała rzecznik. (PAP)

mmd/ agt/

Tagi: kosmos , lubuskie

Niezwykłe życie całkiem zwykłych materiałów Niezwykłe życie całkiem zwykłych materiałów

Dlaczego czekolada jest tak smaczna, choć powstaje z dość nieapetycznych nasion kakaowca? Dlaczego noszący pierwsze protezy zębowe czuli w ustach smak siarki? Co wywołuje charakterystyczny zapach starych książek? O niezwykłych historiach materiałów, z których korzystamy każdego dnia, w książce "W rzeczy samej" pisze brytyjski naukowiec i popularyzator nauki - Mark Miodownik.

Intelektualista używa więcej słów niż trzeba powiedzieć, by powiedzieć więcej niż jest w rzeczywistości.
Aleksander Brefford

Patrz pod nogi! Parkiety powtarzalne i te niepowtarzalne Patrz pod nogi! Parkiety powtarzalne i te niepowtarzalne

Czeka mnie cyklinowanie parkietu. Z matematycznego punktu widzenia mój parkiet to nic nadzwyczajnego - ot, zwykła jodełka - wzór złożony z samych prostokątów. Ale bywają i parkiety niepowtarzalne - aperiodyczne. Warto się im bliżej przyjrzeć.