26.04.2024
11.07.2014 aktualizacja 11.07.2014

Terapia protonowa najskuteczniejsza w terapii nowotworów głowy i szyi

Nowe badania przeprowadzone przez onkologów z Mayo Clinic dowodzą, że tzw. terapia protonowa jest skuteczniejsza w leczeniu zaawansowanych nowotworów głowy i szyi, niż powszechnie stosowana terapia radioterapia z modulacją intensywności wiązki, czyli IMRT.

Wyniki badania, opartego na metaanalizie dostępnej literatury naukowej, opisano w czasopiśmie „The Lancet Oncology”.

„Podjęliśmy się porównania całej dostępnej światowej literatury poświęconej temu zagadnieniu. Analizowaliśmy wyniki kliniczne pacjentów z guzami jamy nosowej lub rozległymi guzami zatok leczonych terapią protonową i odnosiliśmy do wyników osób poddawanych IMRT" - mówi główny autor badania dr Robert Foote z Mayo Clinic (USA).

Naukowcy zebrali dane na temat całkowitego czasu przeżycia pacjentów, czasu przeżycia wolnego od choroby, wyników kontroli guza (zahamowania jego wzrostu) po pięciu latach od zakończenia terapii oraz po maksymalnym czasie obserwacji.

Okazało się, że przeżycie bez choroby w ciągu pięciu lat po zakończeniu terapii jest znacznie większe u pacjentów leczonych za pomocą wiązki protonowej, niż u osób otrzymujących IMRT (72 proc. w porównaniu do 50 proc.). Kontrola guza nie różniła się zasadniczo w obu grupach w przypadku obserwacji po pięciu latach, jednak biorąc pod uwagę najdłuższą obserwację zahamowanie wzrostu guza było większe także u pacjentów poddanych terapii protonowej.

„Nasze wyniki pokazały, że korzyści płynące z zastosowania terapii protonowej rzeczywiście są ogromne. W porównaniu z leczeniem IMRT, pacjenci otrzymujący wiązkę protonową mają lepsze wyniki przeżycia i lepsze rokowania. To bardzo zachęcające wyniki” - podsumowuje Foote.

IMRT (ang. Intensity Modulated Radiation Therapy), czyli radioterapia z modulacją intensywności wiązki to zaawansowana technika radioterapii, polegająca na użyciu zmiennej intensywności wiązki w jej przekroju poprzecznym. Dzięki ukierunkowaniu promieniowania na określone obszary ciała, technika ta pozwala na zastosowanie większej ilości wiązek niż metody klasycznej radioterapii, co pozwala na maksymalną ochronę struktur przy jednoczesnym silnym efekcie terapeutycznym.

Terapia protonowa wykorzystuje natomiast promieniowanie protonowe do naświetlania zmian nowotworowych. Stosowana jest głównie u pacjentów, u których konwencjonalna radioterapia fotonowa nie może być stosowana ze względu zbyt głębokie położenie nowotworu w organizmie lub bliskość ważnych organów. Dzięki bardzo dużej precyzji w dostarczaniu dawki promieniowania do nowotworu, daje duże prawdopodobieństwo zachowania w nienaruszonym stanie zdrowych tkanek sąsiadujących, zmniejsza ryzyko powikłań i zwiększa szybkość powrotu do zdrowia. (PAP)