24.08.2019
PL EN
23.10.2014 aktualizacja 23.10.2014

Kolarska-Bobińska: będą zmiany na rzecz podniesienia poziomu prac naukowych

Fot. PAP/ Tomasz Koryszko 22.10.2014 Fot. PAP/ Tomasz Koryszko 22.10.2014

Resort nauki we współpracy z rektorami przygotuje zmiany, których celem jest podniesienie poziomu prac magisterskich, doktorskich i habilitacyjnych. Minister Lena Kolarska-Bobińska liczy, że uda się je wprowadzić w ciągu roku. Według niej chodzi m.in. o zmianę zasad recenzowania prac.

Kolarska-Bobińska uczestniczyła w środę w Lublinie w posiedzeniu Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich, podczas którego dyskutowano m.in. o problemie poziomu prac decydujących o awansach naukowych. Na konferencji prasowej po zakończeniu obrad powiedziała, że problem jakości prac doktorskich, habilitacyjnych, a także magisterskich „bardzo nurtuje polskie środowisko”.

„To jest coś, co wzbiera, ja to słyszę na różnych spotkaniach, w różnych miejscach. Bardzo to boli, że ta jakość spada. W związku z tym podjęliśmy decyzję, że zaczynamy bardzo szybko podejmować działania wspólne” – powiedziała Kolarska-Bobińska.

„Bardzo bym chciała, żeby to się odbyło w ciągu roku, żebyśmy mogli podpisać pewne zarządzenia, które by tutaj pomagały” – dodała Kolarska-Bobińska.

Minister dodała, że zmiany mają dotyczyć m.in. zasad recenzowania prac oraz funkcjonowania Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów. „Trzeba to systemowo rozwiązać, bo nie chodzi o to, czy jeden doktorat jest zły, czy jedna habilitacja, czy jest jakaś awantura, tylko chodzi o to, co my możemy jako środowisko zrobić, żeby pracować na rzecz wyższej jakości” – podkreśliła Kolarska-Bobińska.

Przewodniczący Konferencji Rektorów, rektor UAM w Poznaniu prof. Bronisław Marciniak powiedział, że propozycje zmian wyjdą od rektorów wyższych uczelni. „Pani minister nam dała pewne zadania do zrealizowania, chcemy przedstawić koncepcję zmian” – zapowiedział.

Marciniak zaznaczył, że publikacje i książki naukowe „są na bardzo wysokim poziomie w większości dziedzin”, natomiast obniżenie jakości prac decydujących o awansach naukowych wynika z ich masowości. „Po to ta dyskusja, żeby to zmienić. Najważniejszą rzeczą będzie praca Centralnej Komisji oraz rola ekspertów i recenzentów” – podkreślił.

Marciniak dodał, że kształcenie na stopień magisterski i doktorski w uniwersytetach nie może być oderwane od badań naukowych. „Nie możemy oddzielić badań, a badania to są także i prace doktorskie i habilitacyjne” – dodał Marciniak.

PAP - Nauka w Polsce

kop/ ura/

Copyright © Fundacja PAP 2019