27.04.2024
03.04.2015 aktualizacja 03.04.2015

Wysoki cholesterol wpływa na rozwój raka prostaty

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Dieta bogata w produkty podnoszące poziom cholesterolu we krwi przyspiesza u mężczyzn rozwój raka gruczołu krokowego oraz powoduje jego przerzuty na węzły chłonne, płuca i kości - informują naukowcy z Uniwersytetu Queensland w Australii.

"Wysoki poziom cholesterolu nie zwiększa rozmiaru guza pierwotnego, jednak w sposób znaczący wpływa na rozprzestrzenianie się nowotworu" - mówi autorka badań dr Michelle Hill. Wnioski publikuje pismo "Oncotarget".

Podczas badań prowadzonych na komórkach nowotworowych naukowcy zidentyfikowali dwa białka: CAV1 i IQGAP1, które w głównej mierze przyczyniają się do szybkiego rozprzestrzeniania raka przy hipercholesterolemii (stężeniu cholesterolu powyżej normy).

"Cholesterol działa jak magnes, przyciągając te białka do powierzchni komórki nowotworowej. Zaburza to funkcjonowanie komórki i sprawia, że staje się ona bardziej agresywna, co sprzyja przerzutom. Gdybyśmy mogli zablokować to przyciągające działanie cholesterolu na białka, badania mogłyby doprowadzić do opracowania metod zapobiegania rozprzestrzenianiu się raka gruczołu krokowego" - wyjaśnia dr Hill.

Na razie badacze zalecają, by lekarze prowadzący zwracali uwagę pacjentów ze zdiagnozowanym nowotworem na potrzebę kontrolowania poziomu cholesterolu, m.in. przez odpowiednią dietę. (PAP)