Strona główna Aktualności

Polski przewodnik dla zagranicznych miłośników ptaków

29.06.2015 Książka

Gdzie w Polsce najlepiej obserwować ptaki i jakie gatunki można tu spotkać? Mówi o tym anglojęzyczny przewodnik po najciekawszych dla birdwatcherów miejscach w Polsce "Birding in Poland".

Birdwatching - podglądanie ptaków – to coraz popularniejsze hobby zwłaszcza na zachodzie i północy Europy, a ostatnio także w Polsce. Dotychczas brakowało obszernego anglojęzycznego przewodnika opisującego ornitologiczne atrakcje w całej Polsce.

Z myślą o birdwatcherach, planujących dłuższy pobyt w Polsce, i o tych, którzy odwiedzają duże miasta w interesach i mają jedynie kilka godzin na obserwacje ptaków, powstał przewodnik "Birding in Poland". Przedstawiono w nim bardziej szczegółowo ciekawe miejsca w Warszawie i Krakowie, dwóch miastach chyba najczęściej odwiedzanych przez cudzoziemców. Opisano też stanowiska w pobliżu innych dużych miast - Łodzi, Poznania, Wrocławia, Gdańska, Białegostoku, Bydgoszczy, Lublina i Rzeszowa.

Przewodnik jest pracą zbiorową, 46 autorów to ornitolodzy, birdwatcherzy i znawcy lokalnej awifauny. Książka opisuje 119 stanowisk w całej Polsce i zawiera 164 mapy. Obok znanych chyba wszystkim zachodnioeuropejskim birdwatcherom miejsc takich, jak Puszcza Białowieska, Dolina Biebrzy czy Ujście Warty, pojawiają się w niej opisy mniej znanych, lecz również wartych odwiedzenia terenów.

"Książka powstała m.in. dla ludzi z Zachodu przyjeżdżających do Polski na własną rękę. Opisaliśmy w niej miejsca, gdzie można zobaczyć nie tylko mnóstwo ptaków, ale gdzie rosną też szanse zobaczenia rzadkiego gatunku" - powiedział PAP birdwatcher i autor opisów stanowisk w Małopolsce, Paweł Malczyk.

Dodał, że miłośników ptaków z Zachodu często interesuje gniazdująca w Polsce wodniczka - gatunek, którego zachodni zasięg kończy się właśnie w naszym kraju.

Książkę uzupełnia opis awifauny Polski, praktyczne rady na temat birdwatchingu i podróżowania w Polsce, teksty o prawnych aspektach obserwowania ptaków oraz o biologii wodniczki i bociana białego.

Zainteresowanie Polską ze strony zachodnich miłośników ptaków w ostatnich latach rośnie. "Zgłaszają się do nas osoby prywatne, które planują przyjazd do Polski, i chciałyby obserwować gatunki ptaków, które można zobaczyć tylko u nas, albo które u nas łatwiej jest obserwować, niż w Europie Zachodniej. Podpytują, gdzie na takie obserwacje warto się wybrać" - powiedziała PAP Katarzyna Groblewska z Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków (OTOP) - organizacji będącej polskim partnerem światowej federacji towarzystw ochrony ptaków, BirdLife International.

"W czasie, kiedy promowaliśmy naszą książkę, stwierdziliśmy ze zdziwieniem, że nawet niektóre osoby związane z turystyką nie do końca wiedzą, co to jest birdwatching, dlaczego zachodnioeuropejscy birdwatcherzy przyjeżdżają do Polski, i dlaczego tak ważne jest promowanie miejsc, gdzie można obserwować ptaki" - zaznaczają Magdalena Grudzinska-Sterno i Adam Sterno z wydawnictwa Oriolus Förlag w Uppsali, które wydało książkę we współpracy z Influence Publishing House.

zan/ mki/