02.05.2024
24.08.2015 aktualizacja 24.08.2015

NASA pokazała nowe zdjęcia księżyca Dione

Pokryty kraterami krajobraz Dione, księżyca Saturna. Zdjęcie przesłane przez sondę Cassini podczas przelotu 17 sierpnia 2015 r. w bliskiej odległości od księżyca. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute. Pokryty kraterami krajobraz Dione, księżyca Saturna. Zdjęcie przesłane przez sondę Cassini podczas przelotu 17 sierpnia 2015 r. w bliskiej odległości od księżyca. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute.

Amerykańska agencja kosmiczna NASA zaprezentowała w internecie zdjęcia księżyca Dione wykonane kilka dni temu podczas bliskiego przelotu sondy Cassini. Był to ostatni przelot sondy w pobliżu tego księżyca Saturna.

Przelot sondy w pobliżu Dione nastąpił 17 sierpnia 2015 r. w odległości 474 km od powierzchni księżyca. Był to piąty bliski przelot w trakcie całej misji Cassini i zarazem ostatni.

Głównym celem przelotu nie było jednak wykonywanie zdjęć, a pomiary grawitacyjne, które będą teraz analizowane przez naukowców w najbliższych miesiącach. Udało się jednak uzyskać trochę zdjęć Dione, w tym dwa obrazy powierzchni obiektu o największej jak dotąd rozdzielczości spośród dostępnych naukowcom zdjęć księżyca.

"Mieliśmy czas na wykonanie kilku zdjęć, które dały nam dużej rozdzielczości widok na powierzchnię Dione. Udało się wykorzystać światło słoneczne obite od Saturna jako dodatkowe źródło oświetlenia, co pozwoliło na zobaczenie szczegółów znajdujących się w niektórych zacienionych obszarach" - powiedział Tilmann Denk z Freie University w Berlinie, naukowiec z misji Cassini.

Teraz zespół misji Cassini ma w planie trzy bliskie przeloty obok innego księżyca o nazwie Enceladus. Wiadomo że jest on aktywny geologicznie. Przeloty zaplanowano na 14 października, 28 października oraz 19 grudnia 2015 r. Drugi z przelotów będzie w odległości zaledwie 49 km od powierzchni Enceladusa.

W bardziej odległych planach jest także wiele przelotów obok niewielkich księżyców Daphnis, Telesto, Epimetheus oraz Aegaeon, ale tutaj będą to większe dystanse, nawet 50 tysięcy km od danego obiektu.

Misja Cassini-Huygens trwa od 2004 roku. Jej zakończenie ma nastąpić w 2017 roku. W ciągu ostatniego roku misji sonda wielokrotnie przeleci przez obszar pomiędzy Saturnem, a jego pierścieniami. Misję prowadzi NASA we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) oraz Włoską Agencją Kosmiczną. (PAP)