Strona główna Aktualności

Młodzi naukowcy inspirują nauką na YouTube

02.09.2015 Popularyzacja nauki

Fot. Fotolia

Jak wykorzystać fizykę w zaawansowanej radioterapii, dlaczego srebro czernieje, skąd bierze się kształt kropli wody, odpowiedzi na te i wiele innych pytań udzielają młodzi naukowcy, którzy biorą udział w projekcie Experimentum Simplex. To seria filmów popularnonaukowych, które można oglądać w serwisie YouTube.

Experimentum Simplex to seria filmów nagranych przez młodych popularyzatorów nauki. "Popularyzatorzy nauki z polskich uczelni postanowili zainteresować uczniów szkół doświadczeniami z chemii i fizyki. Nagrali krótkie materiały filmowe, które mogą okazać się bardziej inspirujące niż kolejne rozdziały z podręcznika" - informuje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

Krótkie doświadczenia przedstawiają pozornie proste reakcje chemiczne i fizyczne. Wszystkie zostały dokładnie i przystępnie opisane: naukowcy tłumaczą, dlaczego dana reakcja zachodzi, na czym polega i jak wpływać na jej przebieg.

 

Tematy dotyczą rozmaitych zjawisk: od najprostszych i codziennych - jak odbarwianie się srebra, po bardziej skomplikowane jak wytwarzanie kolorowych płomieni. Nie zabrakło również poważniejszych tematów – naukowcy zaprezentowali np., w jaki sposób fizyka wykorzystywana jest w zaawansowanej radioterapii.

 

Wśród prezenterów filmów znaleźli się: laureatka konkursu FameLab i ambasadorka kampanii Zawód Naukowiec - Monika Koperska z Uniwersytetu Jagiellońskiego; Darek Aksamit z Politechniki Warszawskiej i Centralnego Laboratorium Ochrony Radiologicznej, dr Michał Krupiński z Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie, dr Jakub Milczarek z Wydziału Biotechnologii i Nauk o Żywności Politechniki Łódzkiej.

 

Filmy można obejrzeć na stronie internetowej.  

 

PAP - Nauka w Polsce

 

ekr/ agt/

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Dunbar, plotki i ewolucja języka Dunbar, plotki i ewolucja języka

Ludzka kultura jest przesycona językiem. Dzięki niemu jesteśmy zdolni do osiągania najniezwyklejszych rzeczy - podkreśla brytyjski antropolog Robin Dunbar. I krok po kroku tłumaczy, kiedy, jak i dlaczego ludzie zaczęli ze sobą rozmawiać, podczas gdy małpom wciąż wystarcza iskanie.

Więcej

Myśl na dziś

Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek
Albert Einstein

Nasz blog

Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji! Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji!

Rola komunikacji naukowej na polskich uczelniach wciąż nie jest dostatecznie doceniona. Ani przez naukowców, ani przez władze uczelni. Zdawałoby się, że prezentowanie osiągnięć naukowców to zadanie biur prasowych. Te jednak często mają ustalone zupełnie inne priorytety.

Więcej

Tagi

-->