Geny chronią słonie przed rakiem

Fot. Fotolia

Słonie chronią przed rakiem wyjątkowo aktywne geny kontrolujące podział komórek – twierdzą specjaliści amerykańscy na łamach „Journal of the American Medical Association” (JAMA). Inni badacze zwracają jednak uwagę, że słonie nie palą papierosów.

Słonie są dla onkologów fenomenem, ponieważ z racji znacznie większej masy ciała powinny częściej chorować na nowotwory. Niedawno opublikowana badania wykazujące, że u ludzi wysokich ryzyko zachorowania raka jest większe. Teoretycznie im większa masa ciała, tym więcej jest komórek, a tym samym większe jest ryzyko powstania w nich błędu, który może zapoczątkować rozwój raka.

Waga niektórych słoni dochodzi do 6 ton i może być nawet 100 razy większa niż człowieka o niewielkiej posturze. Mimo to jedynie 5 proc. słoni choruje na nowotwory, podczas gdy w krajach uprzemysłowionych co czwarty człowiek umiera na chorobę nowotworową.

Onkolog i pediatra Huntsman Cancer Institute University of Utah School of Medicine dr Joshua Schiffman zbadał, że słonie mają znacznie więcej zapasowych kopi genu supresorowego p53 kontrolującego podział komórek. Gdy dojdzie do jego zaburzenia, mogą się on dzielić w nieskończoność, co jest charakterystyczne dla złośliwych komórek nowotworowych.

Kiedy obserwowano w laboratorium próbki tkanek pobrane od słoni, zauważono znacznie większą aktywność usuwania nieprawidłowych komórek poprzez tzw. śmierć samobójczą. Autorzy badań mają nadzieję, że odkrycie to doprowadzi kiedyś do opracowania nowej metody leczenia nowotworów.

Inni badacze zwracają uwagę, że znaczny wpływ na powstanie nowotworów u ludzi ma styl życia. „Słonie nie palą papierosów - podkreśla prof. Mel Greaves z Institute of Cancer Research w London. Wyeliminowanie tylko jednego tego czynnika ryzyka znacznie zmniejszyłoby na świecie zachorowalność na raka.

Ludzie żyją coraz dłużej, a nowotwory najczęściej występują u osób po 65. roku życia. Słonie na ogół żyją od 50 do 70 lat, czyli niemal tak długo jak ludzie. Jednak różnią się od nas tym, że gdy przestają się rozmnażać, zwykle umierają. Wśród słonic nie ma menopauzy, tymczasem u kobiet jedna trzecia życia przypada na okres po przekwitaniu. (PAP)