Strona główna Aktualności
Kosmos

Radom/Z początkiem ferii rusza obserwatorium astronomiczne

01.02.2016 Astronomia, Kosmos

Fot. Fotolia

Nowo wybudowane w Radomiu obserwatorium astronomiczne zostanie otwarte z początkiem ferii, które na Mazowszu rozpoczynają się w poniedziałek. Placówka ma służyć głównie uczniom radomskich szkół, ale przewidziane są też pokazy dla dorosłych mieszkańców i przyjezdnych.

Obserwatorium ma głównie służyć do celów edukacyjnych. Jako pierwsi będą mogli obserwować niebo uczestnicy półzimowisk organizowanych przez radomskie szkoły w czasie ferii.

Po przerwie zimowej zaplanowano regularne zajęcia dla uczniów. Pozostali mieszkańcy i osoby przyjezdne, zainteresowane astronomią, będą mogły odwiedzić obserwatorium w wyznaczonych dniach. Informacji na ten temat należy szukać na stronie internetowej placówki.

Obserwatorium ma być czynne w ciągu dnia oraz - przy dobrej widoczności – także wieczorami i w godzinach nocnych. „Obserwacje prowadzone będą oczywiście przy okazji ważnych wydarzeń astronomicznych, takich jak: koniunkcje i tranzyty planet czy maksima meteorów” – zapowiedział Marek Lipiec, dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej nr 17 w Radomiu, na terenie której zostało wybudowane obserwatorium.

Wewnątrz obrotowej kopuły astronomicznej obserwatorium znajduje się 14-calowy teleskop. Z dwóch tarasów widokowych można dokonywać obserwacji przy pomocy teleskopów mobilnych. W budynku znajduje się sala dydaktyczna ze stanowiskami komputerowymi połączonymi z teleskopem głównym.

Inwestycja kosztowała nieco ponad 667 tys. zł. Jej budowę sfinansowano z tzw. budżetu obywatelskiego. Projekt zgłosiła do realizacji grupa młodych mieszkańców radomskiego osiedla Południe, na którym wybudowano obserwatorium.

ilp/ pz/

Skrawki z pradziejów Nowej Huty Skrawki z pradziejów Nowej Huty

Czym jest "archeologiczne UFO"? Dlaczego średniowieczne arabskie monety znajdowane w Polsce można określić mianem "euro"? Jak wyglądały domy pierwszych Słowian? - na te i wiele innych pytań odpowiada książka "Prastara Nowa Huta" autorstwa archeologa, dr. Jacka Górskiego.

Im mniej człowiek wie, tym łatwiej mu żyć. Wiedza daje mu wolność, ale unieszczęśliwia.
Erich Maria Remarque