Strona główna Aktualności
Kosmos

Radom/Z początkiem ferii rusza obserwatorium astronomiczne

01.02.2016 Astronomia, Kosmos

Fot. Fotolia

Nowo wybudowane w Radomiu obserwatorium astronomiczne zostanie otwarte z początkiem ferii, które na Mazowszu rozpoczynają się w poniedziałek. Placówka ma służyć głównie uczniom radomskich szkół, ale przewidziane są też pokazy dla dorosłych mieszkańców i przyjezdnych.

Obserwatorium ma głównie służyć do celów edukacyjnych. Jako pierwsi będą mogli obserwować niebo uczestnicy półzimowisk organizowanych przez radomskie szkoły w czasie ferii.

Po przerwie zimowej zaplanowano regularne zajęcia dla uczniów. Pozostali mieszkańcy i osoby przyjezdne, zainteresowane astronomią, będą mogły odwiedzić obserwatorium w wyznaczonych dniach. Informacji na ten temat należy szukać na stronie internetowej placówki.

Obserwatorium ma być czynne w ciągu dnia oraz - przy dobrej widoczności – także wieczorami i w godzinach nocnych. „Obserwacje prowadzone będą oczywiście przy okazji ważnych wydarzeń astronomicznych, takich jak: koniunkcje i tranzyty planet czy maksima meteorów” – zapowiedział Marek Lipiec, dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej nr 17 w Radomiu, na terenie której zostało wybudowane obserwatorium.

Wewnątrz obrotowej kopuły astronomicznej obserwatorium znajduje się 14-calowy teleskop. Z dwóch tarasów widokowych można dokonywać obserwacji przy pomocy teleskopów mobilnych. W budynku znajduje się sala dydaktyczna ze stanowiskami komputerowymi połączonymi z teleskopem głównym.

Inwestycja kosztowała nieco ponad 667 tys. zł. Jej budowę sfinansowano z tzw. budżetu obywatelskiego. Projekt zgłosiła do realizacji grupa młodych mieszkańców radomskiego osiedla Południe, na którym wybudowano obserwatorium.

ilp/ pz/

Ukazała się pierwsza w Polsce biografia deszyfratora hieroglifów Ukazała się pierwsza w Polsce biografia deszyfratora hieroglifów

Niecierpliwy, zadufany w sobie, a jednocześnie czarujący i zarażający entuzjazmem w zainteresowaniu cywilizacją egipską - postać Jeana-Françoisa Champolliona pełna jest sprzeczności. Jednego nie można jej odmówić - geniuszu - sugeruje w najnowszej biografii francuskiego uczonego Andrew Robinson.

Człowiek zawsze czuje się czymś więcej niż tym, co osiągnął, więc cokolwiek by osiągnął, w niczym nic może znaleźć ukojenia, zadowolenia, szczęścia
Soren Kierkegaard

Zakurzony Titanic przypłynął do Warszawy Zakurzony Titanic przypłynął do Warszawy

Po prawie dwóch dekadach wystawa o najsłynniejszym transatlantyku świata dotarła do Polski. Imponuje wielością przedmiotów wydobytych z dna oceanu, rozczarowuje formą przekazu. Czy aby Titanic nie dotarł do Polski za późno?