Strona główna Aktualności
Świat

Choroba Alzheimera zaczyna się w miejscu sinawym

19.02.2016 Świat

Fot. Fotolia

Miejsce sinawe w mózgu jest ważniejsze dla podtrzymania prawidłowych funkcji poznawczych niż wcześniej sądzono. To tu bierze swój początek choroba Alzheimera – twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Południowej Kalifornii (USA).

Miejsce sinawe to niewielki fragment pnia mózgu odpowiedzialny za wydzielanie noradrenaliny – hormonu i neuroprzekaźnika powstającego w sytuacjach stresowych, który kontroluje funkcje autonomiczne, np. tempo bicia serca, a także funkcje poznawcze (koncentrację, pamięć i procesy myślowe) człowieka. Ze względu na liczne połączenia z wieloma obszarami mózgu miejsce sinawe w dużym stopniu reguluje poziom pobudzenia i ukrwienia mózgu, przez co jest wrażliwe na wszelkie uszkodzenia, czy na skutek infekcji, czy w wyniku działania szkodliwych substancji.

Naukowcy z Uniwersytetu Południowej Kalifornii właśnie ustalili, że to w miejscu sinawym obserwuje się pierwsze sygnały tauopatii – nieprawidłowości związanych z gromadzeniem się białka tau charakterystycznych dla niektórych chorób neurodegeneracyjnych. Według badaczy splątki neurofibrylarne (zlepki białkowe) pojawiają się w tym rejonie mózgu już we wczesnej dorosłości i mogą zwiastować późniejsze nadejście choroby Alzheimera.

Na szczęście badania przeprowadzone na gryzoniach (myszach i szczurach) pokazały, że stymulacja wydzielania noradrenaliny pomaga chronić neurony przed zagrożeniami (np. przed stanem zapalnym lub nadmiernym oddziaływaniem innych neuroprzekaźników), które mogą prowadzić do ich uszkodzenia, a w konsekwencji do szybszego rozwoju choroby Alzheimera. W celu pobudzenia produkcji noradrenaliny wystarczy tymczasem systematycznie angażować się w czynności wymagające wzmożonego wysiłku poznawczego.

„Aktywacja systemu noradrenergicznego w miejscu sinawym poprzez podejmowanie nowych wyzwań natury umysłowej może pomóc w stworzeniu rezerw poznawczych i zachowaniu efektywnej pracy mózgu” – komentuje główna autorka badania Mara Mather.

Artykuł można znaleźć na łamach czasopisma „Trends in Cognitive Sciences”. (PAP)

Archeologiczna biografia Hatszepsut Archeologiczna biografia Hatszepsut

Postać kobiety faraona już na stałe wrosła do kultury masowej, obok Nefertiti czy Kleopatry. W najnowszej monografii na temat Hatszepsut autorstwa Petera Nadiga dowiadujemy się tego, jak niewiele pewnych rzeczy wiemy na temat życia tej potężnej kobiety-faraona, która żyła 3,5 tys. lat temu.

W teorii naukowej nie znajdziemy żadnych praktycznych wskazówek, jak postępować w życiu.

Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"? Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"?

Kariera badawcza jest trudniejsza, jeśli na głowie ma się nie tylko naukę, ale i małe dzieci czy np. starszych członków rodziny, którymi trzeba się zająć. "Jeśli poprawimy warunki pracy kobiet w nauce, skorzystają na tym i mężczyźni" - uważa badaczka z Cambridge.