27.04.2024
19.02.2016 aktualizacja 19.02.2016

Choroba Alzheimera zaczyna się w miejscu sinawym

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Miejsce sinawe w mózgu jest ważniejsze dla podtrzymania prawidłowych funkcji poznawczych niż wcześniej sądzono. To tu bierze swój początek choroba Alzheimera – twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Południowej Kalifornii (USA).

Miejsce sinawe to niewielki fragment pnia mózgu odpowiedzialny za wydzielanie noradrenaliny – hormonu i neuroprzekaźnika powstającego w sytuacjach stresowych, który kontroluje funkcje autonomiczne, np. tempo bicia serca, a także funkcje poznawcze (koncentrację, pamięć i procesy myślowe) człowieka. Ze względu na liczne połączenia z wieloma obszarami mózgu miejsce sinawe w dużym stopniu reguluje poziom pobudzenia i ukrwienia mózgu, przez co jest wrażliwe na wszelkie uszkodzenia, czy na skutek infekcji, czy w wyniku działania szkodliwych substancji.

Naukowcy z Uniwersytetu Południowej Kalifornii właśnie ustalili, że to w miejscu sinawym obserwuje się pierwsze sygnały tauopatii – nieprawidłowości związanych z gromadzeniem się białka tau charakterystycznych dla niektórych chorób neurodegeneracyjnych. Według badaczy splątki neurofibrylarne (zlepki białkowe) pojawiają się w tym rejonie mózgu już we wczesnej dorosłości i mogą zwiastować późniejsze nadejście choroby Alzheimera.

Na szczęście badania przeprowadzone na gryzoniach (myszach i szczurach) pokazały, że stymulacja wydzielania noradrenaliny pomaga chronić neurony przed zagrożeniami (np. przed stanem zapalnym lub nadmiernym oddziaływaniem innych neuroprzekaźników), które mogą prowadzić do ich uszkodzenia, a w konsekwencji do szybszego rozwoju choroby Alzheimera. W celu pobudzenia produkcji noradrenaliny wystarczy tymczasem systematycznie angażować się w czynności wymagające wzmożonego wysiłku poznawczego.

„Aktywacja systemu noradrenergicznego w miejscu sinawym poprzez podejmowanie nowych wyzwań natury umysłowej może pomóc w stworzeniu rezerw poznawczych i zachowaniu efektywnej pracy mózgu” – komentuje główna autorka badania Mara Mather.

Artykuł można znaleźć na łamach czasopisma „Trends in Cognitive Sciences”. (PAP)