Strona główna Aktualności
Świat

Sztuczna inteligencja spojrzy na raka całościowo

22.02.2016 Świat

Fot. Fotolia

Analizując notatki tysięcy lekarzy, sztuczna inteligencja może znajdować ukryte podobieństwa pomiędzy poszczególnymi przypadkami chorób nowotworowych – informuje „New Scientist”.

Zespół Gunnara Raetscha z Memorial Sloan Kettering Cancer Center w Nowym Jorku szkoli opracowany przez siebie algorytm sztucznej inteligencji, aby znaleźć podobieństwa między przypadkami, których lekarze mogą nie dostrzec. Oprogramowanie przeanalizowało 100 milionów zdań zaczerpniętych z notatek klinicznych dotyczących 200 000 chorych na raka (z danych usunięto treści wskazujące na tożsamość pacjentów).

Program posortował miliony zdań dotyczących objawów, historii choroby i obserwacji dokonanych przez lekarzy do 10 000 powiązanych ze sobą klastrów.

Każdy klaster reprezentował obserwacje znalezione w kilku rejestrach medycznych. Na przykład lekarskie notatki polecające konkretny przebieg leczenia lub wskazujące na godny uwagi objaw. Następnie mapowano połączenia między klastrami, pokazując relacje między różnymi obserwacjami lub kuracjami.

Druga praca, oparta na badaniach Raetscha porównuje klastry z rejestrami 2000 osób z różnymi rodzajami nowotworów. Na przykład w aktach pacjentów z podobnymi wynikami badań genetycznych mogą występować tego samego rodzaju notatki.

Autorzy mają nadzieję, że znalezione zależności zainspirują naukowców do podjęcia badań. Na przykład na podstawie informacji genetycznej można wysunąć nowe hipotezy i przetestować je.

Sztuczna inteligencja okazuje się przydatna w wielu zastosowaniach medycznych. Komputery są np. szkolone w diagnozowaniu na podstawie zdjęć rentgenowskich i wyników badania MRI, a system wprowadzony w szpitalach Chicago nauczył się przewidywać u pacjentów mający wkrótce nastąpić zawał serca.

„Umysł ludzki jest ograniczony, dlatego trzeba użyć statystyki i informatyki" - powiedział Raetsch. (PAP)

Archeologiczna biografia Hatszepsut Archeologiczna biografia Hatszepsut

Postać kobiety faraona już na stałe wrosła do kultury masowej, obok Nefertiti czy Kleopatry. W najnowszej monografii na temat Hatszepsut autorstwa Petera Nadiga dowiadujemy się tego, jak niewiele pewnych rzeczy wiemy na temat życia tej potężnej kobiety-faraona, która żyła 3,5 tys. lat temu.

W teorii naukowej nie znajdziemy żadnych praktycznych wskazówek, jak postępować w życiu.

Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"? Dlaczego "badaczka" ciągle brzmi dziwniej niż "badacz"?

Kariera badawcza jest trudniejsza, jeśli na głowie ma się nie tylko naukę, ale i małe dzieci czy np. starszych członków rodziny, którymi trzeba się zająć. "Jeśli poprawimy warunki pracy kobiet w nauce, skorzystają na tym i mężczyźni" - uważa badaczka z Cambridge.