02.05.2024
10.03.2016 aktualizacja 10.03.2016

W Chorzowie zakończyła się 59. Olimpiada Astronomiczna

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Tegoroczną 59. Olimpiadę Astronomiczną wygrała Zofia Kaczmarek z Gimnazjum i Liceum Akademickiego w Toruniu. Finałowe zawody odbyły się w dniach 3-6 marca w Chorzowie, wzięło w nich udział 21 uczniów. Planetarium Śląskie właśnie opublikowało wyniki olimpiady.

Pozostałymi laureatami zostali: Mateusz Bronikowski z I LO im. Powstańców Śląskich w Rybniku, Michał Wójcik z III LO im. Adama Mickiewicza w Tarnowie, Patryk Rachwał z III LO im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu, Cyryl Waśkiewicz z XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie oraz Bartosz Dzięcioł z XIII Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie.

Polska szkolna Olimpiada Astronomiczna (http://www.planetarium.edu.pl/oa.htm)

należy do najstarszych tego typu zawodów na świecie. Jest organizowana przez Planetarium Śląskie w Chorzowie. Jest finansowana z dotacji MEN, a także z innych źródeł. Wsparcia olimpiadzie udziela m.in. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także Polskie Towarzystwo Astronomiczne, zrzeszające zawodowych astronomów i inne instytucje astronomiczne.

Zawody odbywają się trójstopniowo. Bierze w nich udział kilkuset uczniów. Pierwszy etap obejmuje dwie serie zadań ogłaszanych w mediach, które uczniowie rozwiązują w domu i wysyłają rozwiązania do organizatorów. Zadania dzielą się na teoretyczne oraz na obserwacyjne zadanie praktyczne. Później jest drugi etap olimpiady, który odbył się w grudniu 2015 r., a jego zwycięzcy wzięli udział w zawodach finałowych w Chorzowie.

Najlepsi laureaci olimpiady krajowej reprezentują później Polskę na Międzynarodowej Olimpiadzie z Astronomii i Astrofizyki. Polscy uczniowie często odnoszą sukcesy na zawodach międzynarodowych i przywożą z nich medale.