26.04.2024
02.07.2016 aktualizacja 02.07.2016

Sztuczne oświetlenie przyspiesza nadejście wiosny

Sztuczne oświetlenie sprawia, że na drzewach pąki rozkwitają tydzień wcześniej niż zazwyczaj – zawiadamiają naukowcy na łamach „Proceedings of the Royal Society B”.

Badacze z Uniwersytetu w Exeter (W. Brytania) przeanalizowali zdjęcia satelitarne obrazujące nasilenie sztucznego oświetlenia, zebrali dane na temat kwitnienia drzew (jaworów, dębów, jesionów i buków) na terenie Wielkiej Brytanii i doszli do wniosku, że w rejonach o dużym natężeniu sztucznego oświetlenia drzewa zakwitają nawet o 7,5 dnia wcześniej niż na obszarach nieskażonych dodatkową ilością światła.

Szczególnie podatne na wpływ sztucznego oświetlenia wydają się być drzewa charakteryzujące się późnym okresem kwitnienia.

„Wyniki naszego badania pokazują, że moment rozkwitania poszczególnych gatunków drzew leśnych jest zależny od sztucznego oświetlenia, co sugeruje, że mniejsze rośliny, które rosną poniżej wysokości latarni miejskich, mogą reagować jeszcze silniej” – mówi prof. Richard Ffrench-Constant, jeden z badaczy.

Wcześniejsze kwitnienie drzew może oddziaływać na funkcjonowanie innych organizmów, np. tempo rozmnażania piędzików przedzimków (owadów z rzędu motyli), które żywią się świeżymi liśćmi dębu, a w konsekwencji ptaków, które żerują na piędzikach.

„Uzyskane przez nas rezultaty wskazują na potrzebę prowadzenia dalszych badań na temat wpływu sztucznego oświetlenia na fenologię i interakcje pomiędzy gatunkami” – podsumowuje prof. Ffrench-Constant. (PAP)