26.04.2024
28.09.2016 aktualizacja 28.09.2016

Północne obserwatorium CTA powstanie na Wyspach Kanaryjskich

Północne obserwatorium Cherenkov Telescope Array (CTA) powstanie na Wyspach Kanaryjskich i będzie służyć astronomom do badania Wszechświata w promieniowaniu gamma. Podpisano już umowę w tej sprawie. Polska jest zaangażowana w projekt CTA.

Umowę z hiszpańskim Instituto de Astrofisica de Canarias o lokalizacji obserwatorium na półkuli północnej podpisało międzynarodowe konsorcjum budujące sieć teleskopów CTA.

Negocjacje pomiędzy konsorcjum teleskopu Cherenkov Telescope Array (CTA), a hiszpańskim instytutem zakończyły się 19 września br. Postanowiono, że obserwatorium na półkuli północnej zostanie zlokalizowane w Roque de los Muchachos Observatory na wyspie La Palma, piątej co do wielkości na Wyspach Kanaryjskich. W ramach umowy Hiszpania uzyska 10 procent czasu obserwacyjnego w północnym obserwatorium CTA.

Na wyspie La Palma zostanie zbudowanych 19 teleskopów Czerenkowa, służących do obserwacji promieniowania Czerenkowa, generowanego przez oddziaływanie wysokoenergetycznego promieniowania gamma z ziemską atmosferą. Nasza atmosfera nie przepuszcza promieniowania gamma, ale obserwacje promieniowania Czerenkowa są sposobem na prowadzenie jego badań z powierzchni Ziemi w sposób pośredni.

Trwają też negocjacje z Europejskim Obserwatorium Południowym (ESO) dotyczące wybudowania południowego obserwatorium CTA na obszarze w pobliżu Obserwatorium Paranal w Chile. Jak podaje konsorcjum CTA, rozmowy prawdopodobnie zakończą się jeszcze w tym roku.

Na terenach należących do ESO ma powstać 99 teleskopów Czerenkowa, w tym być może 20 „małych” teleskopów skonstruowanych przez polskich naukowców i inżynierów. Prototyp „polskiego” teleskopu znajduje się w Instytucie Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie. Polskie konsorcjum CTA jest kierowane przez Uniwersytet Jagielloński.

Budowa teleskopów CTA ma rozpocząć się w 2017 roku, a pierwsze instrumenty zostaną postawione w obserwatoriach rok później. (PAP)