Strona główna Aktualności
Świat

Suplementacja witaminą D zapobiega autyzmowi

27.03.2017 Świat

Fot. Fotolia

Potomstwo myszy otrzymujących w pierwszym trymestrze ciąży aktywną formę witaminy D nie rozwija cech autystycznych – wynika z badania naukowców z Uniwersytetu w Queensland (Australia).

"W naszym badaniu wykorzystaliśmy powszechnie uznany model autyzmu, w ramach którego myszy zachowują się w sposób odbiegający od normy, tzn. przejawiają stereotypowe wzorce zachowania oraz wykazują deficyty w zakresie interakcji społecznych i uczenia się" – mówi koordynator projektu, prof. Darryl Eyles.

"Wykazaliśmy, że ciężarne samice suplementowane aktywną formą witaminy D w pierwszym trymestrze ciąży rodziły młode, które nie rozwijały cech autystycznych" – dodaje badacz.

Specjaliści stwierdzili również, że ochronne działanie witaminy D – wbrew wcześniejszym ustaleniom - nie zależało od jej właściwości przeciwzapalnych.

W poprzednich badaniach - prowadzonych na ludziach, naukowcy z Uniwersytetu w Queensland zaobserwowali, że u ciężarnych kobiet z niskim poziomem witaminy D występuje większe ryzyko urodzenia dziecka z objawami autyzmu.

Niestety kobietom w ciąży nie można podawać aktywnej formy witaminy D, gdyż może to uszkodzić kościec rozwijającego się płodu.

"Dzięki uzyskanym funduszom będziemy teraz w stanie określić, ile cholekalcyferolu – bezpiecznego dla ciężarnych suplementu – potrzeba, by osiągnąć odpowiedni poziom aktywnej formy witaminy D we krwi" – deklaruje jeden z autorów badania dr Wei Luan.

Szczegóły badania opublikowanego na łamach „Molecular Autism” można znaleźć pod adresem: http://molecularautism.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13229-017-0125-0 (PAP)