Strona główna Aktualności
Świat

Załoga statku Sojuz MS-04 już na ISS

21.04.2017 Świat

Fot. PAP/EPA/ SERGEI ILNITSKY 20.04.2017

Załoga rosyjskiego statku kosmicznego Sojuz MS-04, który wystartował w czwartek rano z kosmodromu Bajkonur, już po południu tego samego dnia znalazła się na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) - poinformowało Centrum Kontroli Lotów (ros. CUP).

"Luki otwarto, kosmonauci przeszli na pokład ISS" - powiedział przedstawiciel CUP.

Start statku z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie nastąpił o godzinie 9.13 czasu polskiego. Połączenie z ISS nastąpiło po pomyślnym locie zgodnie z planem już w sześć godzin później, a nie po dwóch dobach tak jak w przypadku trzech poprzednich i traktowanych jako próbne misji statków Sojuz MS.

Na pokładzie ISS nowych przybyszów: Rosjanina Fiodora Jurczychina i Amerykanina Jacka Fischera - powitała pełniąca obecnie funkcję dowódcy ISS Amerykanka Peggy Whitson, a także Rosjanin Oleg Nowicki i Francuz Thomas Pesquet.

Nowo przybyli mają spędzić na ISS 136 dni. Na Ziemię wrócą z Peggy Whitson, która w najbliższy poniedziałek pobije wynoszący dotąd 534 dni rekord łącznego czasu pobytu obywatela USA w kosmosie.

Początkowo planowano, że Sojuzem MS-04 poleci nie jeden, lecz dwóch Rosjan, ale rosyjska państwowa agencja kosmiczna Roskosmos postanowiła zmniejszyć od wiosny bieżącego roku rosyjską obsadę ISS z trzech do dwóch osób. Stan taki, który oznacza zwiększenie ekipy astronautów nierosyjskich z trzech do czterech, ma potrwać do czasu dołączenia do stacji orbitalnej rosyjskiego modułu laboratoryjnego Nauka, co nastąpi nie wcześniej niż jesienią 2018 roku. (PAP)

mmp/ mc/

arch.

Tagi: rosja

Polacy badają cywilizację egipską już od wieków Polacy badają cywilizację egipską już od wieków

Za pierwsze polskie wykopaliska w Egipcie nie odpowiada wcale uznawany za nestora polskiej archeologii śródziemnomorskiej prof. Kazimierz Michałowski, ale żyjący trzy i pół wieku wcześniej Mikołaj Krzysztof Radziwiłł "Sierotka".