29.03.2024
29.04.2017 aktualizacja 29.04.2017

Aktywność po 50-tce utrzymuje mózg w formie

Umiarkowana aktywność fizyczna kilka razy w tygodniu to dobry sposób na zachowanie sprawności umysłowej po 50. roku życia – informuje „British Journal of Sports Medicine”.

Od dawna wiadomo, że aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko wielu chorób, w tym cukrzycy typu 2 oraz niektórych nowotworów. Może także powstrzymać zachodzące z wiekiem obniżanie się sprawności umysłowej.

Naukowcy uważają, że dzięki ćwiczeniom do mózgu dociera więcej krwi, a co za tym idzie – tlenu i składników pokarmowych. Z kolei wydzielanie hormonu wzrostu wspomaga powstawanie nowych neuronów oraz połączeń pomiędzy nimi.

Australijscy naukowcy z uniwersytetu w Canberze przeanalizowali wyniki 39 wcześniejszych badań, dotyczących wpływu trwającej co najmniej cztery tygodnie, zorganizowanej aktywności fizycznej, na funkcjonowanie mózgu dorosłych.

Jak wynika z metaanalizy, sprawność myślenia i pamięć najbardziej się poprawiły u osób, które regularnie uprawiały zarówno ćwiczenia aerobowe wpływające na serce (na przykład jogging czy jazda na rowerze) - oraz ćwiczenia siłowe, wzmacniające układ mięśniowy. Sprawność uczenia się i rozumowania podnosiły ćwiczenia aerobowe, natomiast ćwiczenia siłowe - w rodzaju podnoszenia ciężarów - poprawiały pamięć oraz zdolność do planowania i organizacji, czyli tak zwane funkcje wykonawcze.

Rozpoczęcie ćwiczeń jest korzystne w każdym wieku, także przy widocznych już objawach spadku sprawności umysłowej, a efekty przynoszą już ćwiczenia wykonywane raz lub dwa razy w tygodniu. Osobom po 50. roku życia, które nie są zdolne do większego wysiłku, naukowcy zalecają na przykład Tai Chi.

Przez "umiarkowane" ćwiczenia autorzy metaanalizy rozumieją poziom wysiłku, przy którym ćwiczący są jeszcze w stanie rozmawiać. Chodzenie pieszo do pracy albo dojeżdżanie do niej na rowerze można uznać za ćwiczenia aerobowe, a noszenie toreb z zakupami – to dobre ćwiczenie siłowe.

Jak zwracają uwagę inni specjaliści, na sprawność mózgu ma także wpływ jego częste używanie – aktywność umysłowa. (PAP)