Strona główna Aktualności
Uczelnie

Uniwersytet Śląski zamyka studia śląskie; w zamian otwiera z wiedzy o regionie

25.05.2017 Uczelnie

PAP © 2017 /

Po dwóch latach Uniwersytet Śląski w Katowicach zamyka długo przygotowywane studia śląskie. W zamian uczelnia oferuje podyplomowe studia z wiedzy o regionie, które mają kształcić nauczycieli zajmujących się edukacją regionalną.

Jak przypomniał w środę rzecznik UŚ Jacek Szymik-Kozaczko, interdyscyplinarne studia śląskie zostały uruchomione na Wydziale Filologicznym UŚ w 2015 r. w odpowiedzi na wcześniejsze zapotrzebowanie. Z założenia miał to być elitarny kierunek obejmujący m.in. kwestie społeczne, prawne, kulturalne, geograficzne, geologiczne i historyczne. Zadaniem studiów śląskich jest m.in. przygotowanie absolwentów do pracy w regionalnych instytucjach kultury, samorządowych i pozarządowych. Do uruchomienia tego kierunku uczelnia przygotowywała się kilka lat.

 

Obecnie na studiach stacjonarnych kształcą się cztery osoby, a na studiach niestacjonarnych – 13 osób. Dokończą oni swą edukację (część z nich skończy w tym, a część w przyszłym roku); nie będzie już jednak nowego naboru.

 

"W związku z tym, że de facto od początku obserwowaliśmy zdecydowanie większe zainteresowanie studiami niestacjonarnymi, również u osób już aktywnych zawodowo - a także odpowiadając na sugestie studentów, absolwentów i potencjalnych kandydatów - podjęto decyzję o zamknięciu tego kierunku i zaoferowaniu w zamian studiów podyplomowych z wiedzy o regionie" – powiedział PAP rzecznik.

 

Te dwusemestralne studia podyplomowe mają ruszyć w październiku i są skierowane głównie do nauczycieli, którzy w przyszłości chcieliby zajmować się tematyką regionalną - czy to w ramach przedmiotu z wiedzy o regionie, czy innych np. języka polskiego, historii lub przyrody.

 

Kierownik tego przyszłego kierunku prof. Jolanta Tambor z Wydziału Filologicznego powiedziała PAP, że będą to studia interdyscyplinarne obejmujące wiedzę o cały regionie – nie tylko o historycznym Górnym Śląsku, ale i Żywiecczyźnie, Beskidzie czy ziemi częstochowskiej. Prowadzić je będą naukowcy z różnych wydziałów UŚ.

 

W założeniu program studiów ma obejmować pięć modułów tematycznych: kwestie językowe (obejmujące m.in. problematykę zróżnicowania językowego w regionie); sztukę – literaturę, film i teatr; kwestie historyczno-socjologiczne; historię sztuki oraz dziedzictwo kulturowe (m.in. folklor).

 

"Zależy nam, by zajęcia odbywały się nie tylko na uniwersytecie, ale też w terenie (wówczas będą one miały charakter akademicko-praktyczny) np. w Cieszynie, Muzeum Śląskim, Kopalni Guido lub Koszęcinie (siedziba Zespołu "Śląsk" - PAP). Będą to seminaria prowadzone przez konkretnych ekspertów z danej dziedziny, by potencjalni nauczyciele edukacji regionalnej mogli zobaczyć, jak ciekawie poruszać i przekazywać dane kwestie" – powiedziała prof. Tambor.

 

Decyzja o uruchomieniu tych podyplomowych studiów została już podjęta przez Radę Wydziału Filologicznego UŚ. Na razie nie podano liczby dostępnych miejsc. Jak jednak zauważyła prof. Tambor, w założeniu jedna grupa miałaby liczyć 20-25 osób.

 

Prof. Tambor dodała, że niebawem ma zostać powołana rada naukowa, w skład której wejdą m.in. naukowcy UŚ, przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego oraz Kuratorium Oświaty w Katowicach. Organ ten ma m.in. opracować program tych podyplomowych studiów z wiedzy o regionie.

 

Obecnie Uniwersytet Śląski oferuje naukę na 77 kierunkach i 240 specjalnościach; nowe propozycje mają być znane na przełomie maja i czerwca.

 

PAP - Nauka w Polsce

 

akp/ zan/

Załączniki
Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie   Dyskutuj na forum

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

"Bagdad. Miasto pokoju, miasto krwi" - różne oblicza irackiego miasta "Bagdad. Miasto pokoju, miasto krwi" - różne oblicza irackiego miasta

Intelektualny i naukowy motor świata, a przy tym miasto, które imponowało przepięknymi i mądrze zorganizowanymi rozwiązaniami architektonicznymi... Opinię godną starożytnej Aleksandrii czy mitycznej Atlantydy miał ponad tysiąc lat temu Bagdad, dziś kojarzony z chaosem i zamachami.

Więcej

Myśl na dziś

Z historii narodów możemy się nauczyć, że narody niczego nie nauczyły się z historii. Georg Wilhelm Friedrich Hegel
Georg Wilhelm Friedrich Hegel

Nasz blog

Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji! Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji!

Rola komunikacji naukowej na polskich uczelniach wciąż nie jest dostatecznie doceniona. Ani przez naukowców, ani przez władze uczelni. Zdawałoby się, że prezentowanie osiągnięć naukowców to zadanie biur prasowych. Te jednak często mają ustalone zupełnie inne priorytety.

Więcej

Tagi

-->