Nauka dla Społeczeństwa

26.04.2024
PL EN
30.05.2017 aktualizacja 30.05.2017

Krytycznego myślenia można się nauczyć

Program edukacyjny nakierowany na naukę krytycznej oceny oświadczeń zdrowotnych przynosi wymierne efekty wśród dzieci i ich rodziców – twierdzą naukowcy z Norweskiego Instytutu Zdrowia Publicznego.

Krytyczna ocena oświadczeń zdrowotnych – oświadczeń sugerujących istnienie związku pomiędzy określonym produktem żywnościowym lub jego składnikiem a zdrowiem – jest ważną umiejętnością pozwalającą na odróżnienie rzetelnych informacji na temat zdrowego stylu życia od niesprawdzonych doniesień zdrowotnych i chwytów reklamowych mających na celu jedynie zwiększenie odsetka sprzedaży.

Ze względu na to, że przy obecnym natłoku informacji nie łatwo rozpoznać, które oświadczenie posiada dużą wartość merytoryczną, a które jest zwykłym frazesem, norwescy badacze stworzyli program edukacyjny umożliwiający naukę krytycznego myślenia. W programie wzięli udział mieszkańcy Ugandy: 10-12-letni uczniowie tamtejszych szkół i ich rodzice.

Po zakończeniu programu obejmującego lekcje i warsztaty dla dzieci oraz podcasty dla rodziców okazało się, że zdawalność testów mierzących zdolność do krytycznej oceny oświadczeń zdrowotnych wzrosła wśród uczniów o blisko 50 proc., a wśród rodziców o około 34 proc.

Pilotażowy program nauki krytycznego myślenia wprowadzono też w jednej z norweskich szkół. Po okresie próbnym, szkoła zdecydowała się na jego kontynuację.

„W erze szybkiego rozprzestrzeniania się fałszywych informacji ważne jest, by ludzie potrafili odróżnić prawdę od faktów alternatywnych. Powinni też być w stanie sensownie zinterpretować fakty, a zwłaszcza fakty wykorzystywane jako argumenty za lub przeciw wprowadzeniu w życie pewnych rozwiązań. Odnosi się to również do oświadczeń na temat tego, co powoduje poprawę lub pogorszenie zdrowia” – podsumowuje Atle Fretheim, szef Centrum Świadomych Wyborów Zdrowotnych Norweskiego Instytutu Zdrowia Publicznego.

Wyniki badań opublikowano na łamach „The Lancet”, a więcej informacji na ich temat można znaleźć pod adresem: DOI: 10.1016/S0140-6736(17)31226-6 oraz DOI: 10.1016/S0140-6736(17)31225-4 (PAP)

ooo/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024