Strona główna Aktualności
Technologie

Photon - uczuciowy robot

17.06.2017 Technologie

Fot. materiały prasowe

Nauczy programowania i pomoże zrozumieć emocje - edukacyjnego robota, który wspomaga rozwój społeczny i emocjonalny dzieci, skonstruowali inżynierowie z Politechniki Białostockiej we współpracy z psychologami z Uniwersytetu SWPS. Robot we wrześniu trafi do polskich szkół.

"Czasy, gdy młodzi ludzie spędzali lekcje informatyki przed komputerem stacjonarnym minęły. Chcieliśmy, aby aplikacja poprzez zabawę i rywalizację pomagała najmłodszym nauczyć się logicznego myślenia, podstaw programowania. Zastosowaliśmy techniki grywalizacji, by motywować dzieci do pokonywania kolejnych zadań i zdobywania wiedzy. Dodatkowo wykorzystaliśmy elementy znane z gier RPG, aby każdy mógł dostosować robota do swojego gustu" - tłumaczy Marcin Joka, który zbudował robota wraz z Krzysztofem Dziemiańczukiem, Michałem Boguckim oraz Michałem Grzesiem, pod kierunkiem Macieja Kopczyńskiego - nauczyciela akademickiego Politechniki Białostockiej.

 

Zadaniem psychologów było zaadaptować w taki sposób opowieści i treści zadań, aby oprócz nauki kompetencji technicznych związanych z programowaniem, logicznym myśleniem i rozumieniem świata wirtualnego, dzieci poznawały podstawy zachowań prospołecznych i komunikacji międzyludzkiej. Photon pomaga też w zdobyciu umiejętności radzenia sobie z emocjami - niekoniecznie pozytywnymi.

 

"Photon łączy nowe technologie z psychologią. Dzieci, bawiąc się z nim, korzystają z aplikacji zawierającej ścieżkę fabularną, opracowaną wspólnie z psychologami z Uniwersytetu SWPS. Chcieliśmy żeby obok treningu poznawczego robot wpływał pozytywnie na rozwój psychospołeczny dzieci. Uczył rozumieć emocje, także te nie zawsze pozytywne, podejmować decyzje czy nawiązywać współpracę z otoczeniem" - mówi Katarzyna Żukowska, psycholog z Uniwersytetu SWPS.

 

Użytkownicy bawią się z robotem w świecie rzeczywistym, a zadania realizowane są nie tylko na ekranie tabletu czy smartfona. Niektóre wyzwania wymagają pomocy rodzica. Zespół psychologów rozwija także w aplikacji funkcje monitorowania postępów użytkowników i wzmacniania ich umiejętności poznawczych takich jak trening pamięci krótkotrwałej.

 

Już w fazie projektowania robota naukowcy starali się zapanować nad tym, w jaki sposób interakcja z nim wpłynie na młodych ludzi. "Skoro nie jesteśmy w stanie uniknąć kontaktu z nowoczesnymi technologiami, powinniśmy wykorzystać je na swoją korzyść przy wsparciu wiedzy psychologicznej. Photona specjalnie zaprojektowano tak, aby był robotem edukacyjnym, który wpływa również na właściwy rozwój społeczny dziecka" - podsumowuje Krzysztof Rzeńca, psycholog z Uniwersytetu SWPS.

 

W styczniu projekt młodych inżynierów związanych z Politechniką Białostocką towarzyszył prezydentowi Andrzejowi Dudzie podczas wizyty w Izraelu. Oprócz Photona z prezydentem polecieli także przedstawiciele tych młodych polskich firm, które otrzymały tzw. „paszport prezydencki” podczas gali "Startupy".

 

Startup Photon wygrał w 2015 roku finały krajowe największego konkursu technologicznego dla studentów Microsoft Imagine Cup 2015 w kategorii World Citizenship. Wcześniej zespół Photona tryumfował również w lokalnym konkursie Podlaski Akcelerator Innowacji. Więcej na ten temat w serwisie Nauka w Polsce - tutaj.  

 

PAP - Nauka w Polsce

 

kol/ ekr/

Fot. materiały prasowe

Warszawa, 20.10.2016. Nagrodzony w sferze nowe technologie robot edukacyjny Photon zaprezentowany na wernisażu pokonkursowym XXIII edycji ogólnopolskiego konkursu "Dobry wzór" na najlepiej zaprojektowane produkty i usługi na polskim rynku, 20 bm. w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. (zuz) PAP/Marcin Obara

Fot. PAP/ Marcin Obara 20.10.2016

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Dunbar, plotki i ewolucja języka Dunbar, plotki i ewolucja języka

Ludzka kultura jest przesycona językiem. Dzięki niemu jesteśmy zdolni do osiągania najniezwyklejszych rzeczy - podkreśla brytyjski antropolog Robin Dunbar. I krok po kroku tłumaczy, kiedy, jak i dlaczego ludzie zaczęli ze sobą rozmawiać, podczas gdy małpom wciąż wystarcza iskanie.

Więcej

Myśl na dziś

Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek
Albert Einstein

Nasz blog

Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji! Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji!

Rola komunikacji naukowej na polskich uczelniach wciąż nie jest dostatecznie doceniona. Ani przez naukowców, ani przez władze uczelni. Zdawałoby się, że prezentowanie osiągnięć naukowców to zadanie biur prasowych. Te jednak często mają ustalone zupełnie inne priorytety.

Więcej

Tagi

-->